Det börjar sippra ut fler och fler detaljer om Hyundais nya elbilssatsning. Tanken är att bryta ut dagens elbilsmodell Ioniq till ett helt eget märke med enbart elbilar, som Volvo gjort med Polestar.
I förra veckan kom beskedet att Hyundai och Kia tillsammans utvecklar en helt ny elbilsplattform kallad e-GMP som bland annat får stöd för räckviddssiffror på över 50 mil, ett kombinerat 400- och 800-voltssystem och snabbladdning på upp till 350 kW.
Först ut på den nya plattformen blir Ioniq 5 som är en suv-modell och som ska visas upp tidigt nästa år. Designmässigt baseras den på konceptbilen Hyundai 45 som hade ett ”boxigt” och ganska kantigt utseende.
I Hyundais nypublicerade teaserfilm för modellen avslöjas ingenting om designen men bland bilens tekniska finesser finns möjlighet att dela med sig av strömmen i batteriet till elprylar eller andra elbilar,.
Ioniq 5 ska alltså premiärvisas tidigt 2021 och därefter kommer sedanmodellen Ioniq 6 samt den större suv-modellen Ioniq 7.
Läs också: Gör en ”Volkswagen” – lanserar helt ny elbilsplattform
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ioniq var ju bra att köra enda felet att man inte kunde dra släp
Hans, batteriet var för litet också! Bilen ovan ser betydligt fräckare ut och snyggare... lite mindre hjul så vill jag köpa. Såhär vill jag att min nya elbil skall se ut, inte som dagens fula SUV med stora nosar och "grill" som ser eländigt ut. Nä, futuristiskt skall det vara men praktikaliteten måste sättas i första rummet alltid. Låg förbrukning och praktisk skall bilen vara i första hand, den skall vara "klimatsmart" och sedan helst minst 30 verkliga mil på en laddning sommar som vinter.
Ioniq 5 verkar kunna bli riktigt bra. Kul!
Ser mycket fram emot Ioniq 5. Hoppas att den levererar i verkligheten lika bra som på pappret bara.
Riktigt intressant bil tycker jag.
Skulle kunna vara min nästa bil om räckvidden ligger på 40+ och om helheten är vettig.
Varför skapa ett nytt märke när dom har ett som numera är hyfsat etablerat ? Och om allt flera modeller blir eldrivna så finns ju snart inte Hyundai kvar som märke på nån modell. Märkligt...
Bilen som sådan ser dock intressant ut men som vanligt får vi väl se hur den står sig i den närmast obefintliga priskonkurrensen bland elbilar. Undrar om ett slopande av elbils-bonusen skulle sätta fart på priskonkurrensen ?
Hyundai och Kia kan elbilar, så det blir säkert bra. De har också bland de snålaste elmotorerna.
Snåla elmotorer, du menar sådana som har magneter?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.