Nästa artikel
Förslaget: Så vill Transportstyrelsen stoppa mätarfusket
Nyheter

Förslaget: Så vill Transportstyrelsen stoppa mätarfusket

Publicerad 1 juli 2022 (uppdaterad 1 juli 2022)
Nya regler och rutiner ska sätta stopp för avgasfusk och manipulerade mätarställningar.

Transportstyrelsen fick förra året i uppdrag att ta fram metoder för att stoppa manipulerade avgasreningssystem och mätarställningar i bilar. I veckan la myndigheten fram en rapport, där de föreslår ett antal åtgärder och skärpta krav.

Bland förslagen finns flera krafttag mot att manipulera avgasreningssystem, exempelvis att ändra dieseldrivna motorer som använder reagensvätskan Adblue så att de kan köras utan. Reagensvätska används i så kallad selektiv katalytisk reduktion, som kraftigt minskar utsläppen av kväveoxider. Men eftersom det är billigare att köra utan Adblue lockas vissa av att avaktivera systemet.

Fiffel kan ge fängelse

Enligt Transportstyrelsens förslag ska det införas förbud både mot att manipulera dessa system och att köra med manipulerade fordon på vägarna. Misstänkta fordon ska kunna stoppas och kontrolleras längs vägen av polis. Omfattande brott mot dessa regler ska kunna resultera i fängelsestraff.

– Det är angeläget att komma tillrätta med problemet med manipulation. En lastbil med manipulerad avgasrening kan ha upp till 30 gånger högre utsläpp av kväveoxider jämfört med en lastbil med fungerande avgasrening. En personbil utan fungerande partikelfilter kan ha upp till 150 gånger högre utsläpp av partiklar jämfört med en personbil med fungerande filter, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Nya krav på besiktningsprotokoll

För att komma till rätta med manipulerade mätarställningar föreslår Transportstyrelsen i stället krav på att besiktningsprotokollen ska innehålla mätarställningen från de tre senaste besiktningarna, och att det särskilt ska framgå om den aktuella mätarställningen är lägre än tidigare.
– Genom att uppgiften nu kommer framgå på besiktningsprotokollet blir det enklare att kontrollera att allt står rätt till, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Myndigheten bedömer att förslaget om mätarställningar inte kräver lagändringar utan att det kan regleras i myndighetens egna föreskrifter. De nya rutinerna ska börja gälla från den 1 mars 2023.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2 juli 2022 Fast ansvar och möjlighet…
  • 2 juli 2022 Transportstyrelsen kanske…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.