På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur rätt kan man kräva att hastighetsmätaren i en ny bil ska visa? Var går gränsen för den felvisning man ska acceptera? Hastighetsmätaren på min bil visar exempelvis 4 km/tim för låg hastighet då jag kör 70–90 km/tim (lätt att exakt avläsa med digital visning). Är det lätt för en märkesverkstad att korrigera en felvisande hastighetsmätare? Hur mycket skiljer det i visad hastighet om bilen är försedd med nya respektive slitna däck?
Nybilsägare
Svar:
Hastighetsmätaren får till att börja med aldrig visa för låg hastighet. Däremot är det tillåtet med en generös felvisning åt andra hållet, det vill säga att hastighetsmätaren visar för mycket. Det var nog tänkt att få bilister att köra lite långsammare än de verkligen gör. Nu kan många kolla farten via till exempel navigatorn eller medelhastighetsvisningen som oftast är mycket korrekt. Om din mätare verkligen visar för lite måste den kalibreras. Men om hastighetsmätaren visar lite högre hastighet än den verkliga, är det troligen inte lika lätt att få verkstaden att kalibrera om den, utan kostnad. Vid koll med Bilprovning så är det inte säkert att man ens märker en felvisning om den inte är stor och åt fel håll.
Utifrån det finns två formler som ligger till grund för bestämmelserna om hastighetsmätarens noggrannhet, utifrån hur gammal bilen är. Vi tog hjälp av teknikkonsult Morgan Isaksson vid Bilprovningen, som beräknade utifrån vanliga hastighetsgränser i Sverige:
Krav gällande felvisning nationellt godkända bilar tagna i bruk före 1/7 2001 (2013:63 kap 33, §5): enligt formeln V1 – V1≤V2/20+10 (där V1 är visad hastighet och V2 verklig). Det innebär att:
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 40 km/h får visa upp till 42,0 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 50 km/h får visa upp till 62,5 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 70 km/h får visa upp till 83,5 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 90 km/h får visa upp till 104,5 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 110 km/h får visa upp till 125,5 km/h.
- Hastighetsmätaren får aldrig visa mindre än verklig hastighet.
Krav felvisning EG-typgodkända bilar, fr o m 1997 och alla bilar tagna i bruk 1/7 2010 eller senare, enligt 2013:63 kap 38, 54§ 75/443/EEG (2 kap,21§1): enligt formeln V1 – V2≤V2/10+4 (där V1 är visad hastighet och V2 är verklig. Det innebär att:
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 40 km/h får visa upp till 48 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 50 km/h får visa upp till 59 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 70 km/h får visa upp till 81 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 90 km/h får visa upp till 103 km/h.
- en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 110 km/h får visa upp till 125 km/h.
- Hastighetsmätaren får aldrig visa mindre än verklig hastighet.
Vid Vi Bil-ägares tester har jag noterat att felvisningen minskat under senare år. Den ligger vanligtvis vid plus 2–4 km/tim. Vi något tillfälle har skillnaden varit 0–+1 km/tim.
Skillnaden mellan slitna och nya däck skulle ge något högre hastighet, men åt rätt håll och är av mindre betydelse.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du behövt korrigera en felvisande hastighetsmätare någon gång?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kontrollera att du har korrekt däcksdimension på bilen. Hastighetsmätaren är kalibrerad utifrån den däcksdimension som anges av tillverkaren. Däck med större rullomkrets än originaldimensionen resulterar i att hastighetsmätaren visar ett för lågt värde.
Det är nog så att mätaren vanligen visar för högt värde med originaldimension. På min Fiat 500X bytte jag från 225/45x18, original, till 235/50x18 och fick en exakt mätare jämfört med vad GPS-en säger.
"Enligt detta får hastighetsmätaren visa minst 77 km/tim vid verklig fart i 90 km/tim – men inte mer än 90 km/tim. (Med reservation för feltolkning.)"
Hoppas det är feltolkning annars får ju hastighetsmätaren visa mycket mindre än verklig hastighet.
Tror kanske det blev fel i texten...
Den får visa mycket mindre. Min BMW visade nästan 10% fel med orginaldimensioner på däck. 77 vid 90 låter dock extremt. Men jag antar att Trafikverket skiter i vilket - så länge ingen åker 1km/h för for.
Rent generellt har väl mätarna blivit mer exakta, och de större bilarna brukar visa mera rätt. MB och C5 visade rätt i tester, och det stämmer på min C5 mätt mot GPS. Ligger inom 1 km/h-marginal.
Äldre mindre bilar visade ofta rejält fel, inte undra på att de gick fort...
Sen har jag fått känslan av att vinterdäck ofta är större än sommardäck trots samma dimension, är det det större mönsterdjupet som gör det?
Är förresten så på hjulen till min C3 upptäckte jag när hjulen skulle ner i däckpåsarna...
Undrar om inte tunga fordon och lätta lastbilar har andra regler för missvisning.
Husbilar jag testat brukar visa exakt rätt och även tunga fordon brukar ligga mycket bättre än personbilar.
Tunga lastbilar måste väl ha kalibrerade hastighetsmätare? Gissar att det är pga färdskrivaren och dess tillförlitlighet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.