Moderna bilar kan utsättas för hackerattacker som ändrar mätarställningen. Nu vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening att det ska bli krav på digitala serviceböcker.
Att manipulera en bils vägmätare, så att det ser ut som att den har gått färre mil än vad den egentligen gjort, är ett problem som uppmärksammats av EU-kommissionen 2018. På så sätt kan bilen säljas till ett högre pris än vad den är värd.
Ett annat sätt att fuska med en bils historik är att köpa servicestämplar på nätet, så att det verkar som att bilen är servad i tid och att allt är i sin ordning. Enligt uppskattningar luras konsumenter inom EU av oseriösa fordonshandlare för motsvarande 8,9 miljarder euro årligen.
Nu varnar branschföreningen SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) att ny teknik öppnar upp för ytterligare fusk. Ständigt uppkopplade fordon som kommunicerar med 5G kan bli ett sårbart mål för datahackers.
– Det här är en affärsmöjlighet för oseriösa företag och människor som på distans kan manipulera vägmätarställningar. Hur svårt är det idag att hacka sig in i ett fordon och manipulera en vägmätarställning? säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
För att motverka problemet vill SFVF att det blir lag på en digital servicebok. Eftersom fordonets historik då är synlig för alla skulle det bli svårare att försöka fuska med den.
– Tillgången till servicedata måste vara lättillgänglig och helt transparent mot omvärlden. Marknaden för service är sedan länge avreglerad enligt EU-direktivet 461/2010, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.
Diskutera: Tycker du att krav på digitala serviceböcker är en bra idé?
Ett annat sätt att fuska med en bils historik är att köpa servicestämplar på nätet, så att det verkar som att bilen är servad i tid och att allt är i sin ordning. Enligt uppskattningar luras konsumenter inom EU av oseriösa fordonshandlare för motsvarande 8,9 miljarder euro årligen.
Nu varnar branschföreningen SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) att ny teknik öppnar upp för ytterligare fusk. Ständigt uppkopplade fordon som kommunicerar med 5G kan bli ett sårbart mål för datahackers.
– Det här är en affärsmöjlighet för oseriösa företag och människor som på distans kan manipulera vägmätarställningar. Hur svårt är det idag att hacka sig in i ett fordon och manipulera en vägmätarställning? säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
För att motverka problemet vill SFVF att det blir lag på en digital servicebok. Eftersom fordonets historik då är synlig för alla skulle det bli svårare att försöka fuska med den.
– Tillgången till servicedata måste vara lättillgänglig och helt transparent mot omvärlden. Marknaden för service är sedan länge avreglerad enligt EU-direktivet 461/2010, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.
Diskutera: Tycker du att krav på digitala serviceböcker är en bra idé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.