Nästa artikel
Forskare undersöker trötta förare
Nyheter

Forskare undersöker trötta förare

Publicerad 4 juni 2013 (uppdaterad 4 juni 2013)
Svenska forskare ska tillsammans med Volvo mäta hjärnaktiviteten hos bilförare för att avgöra när någon är för trött för att köra.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Volvo och Mälardalens högskola inleder ett forskningsprojekt med syfte att minska olyckor som orsakas av trötta förare.

Forskarna ska bland annat mäta hjärnaktiviteten hos testpersoner som kör i de simulatorer som VTI förfogar över. Målet är att resultatet ska kunna användas för att utveckla säkerhetssystem som kan motverka att förare somnar vid ratten.

– Forskning på sömnighet vid körning har gjorts tidigare men nu tas ytterligare ett steg för att minska eller förhindra olyckorna, säger VTI-forskaren Anna Anund.

Projektet pågår fram till 31 mars 2016.

Diskutera: Hur kan olyckor som orsakas av trötthet förhindras?

Kommentarer:

Tommy Wahlström, testförare:

Golf har i sin åttonde generation blivit en större bil än tidigare, trots opåverkade yttermått. Kupén är rymlig och åkkomforten bäst bland bilarna i testet. Interiören känns extremt modern (om än inte alltid så lättjobbad) och nya Golf känns verkligen ny och förfinad. Trots sitt höga pris är det här bilen jag skulle välja nio dagar av tio. För nöjeskörning under den sista dagen blir det dock Skoda Scala! Vilket oväntat lyckopiller!

Calle Carlqvist:

Toyota i testutförandet är dyr, trång och svårt bullrig. Då hjälper inte undanmanöveregenskaperna. Sedan är det ytterst jämnt. Den tråkiga, törstiga motorn är Kias enda egentliga minus. Bäst förarmiljö, bra växellåda. Golf har högsta nivå i nästan allt men den svarta instrumentpanelplasten ser billig ut och fungerar sämre än förr. Skoda kombinerar prisvärdhet, underhållande körning och utrymmen. Undanmanövern är en plump men Scala blir ändå mitt val.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-04 12:42
Hackenbush

Det finns ju diverse system idag som skall förhindra olyckor p.g.a. trötthet.
Vi har ju den adaptiva farthållaren (så att inte bilen rullar in i en framförvarande bil om denna bromsar in), varnare som plingar till om någon vägmarkering korsas, en del bilar har en varningsignal om föraren har kört länge och denna plingar till och visar en kopp kaffe på skärmen för att påtala nyttan av att ta en rast.

Microsömnpauser kan nog vara orsaken till många olyckor.

#2 • Uppdaterat: 2013-06-04 13:47
Tjalle

Hur detekterar man virr-pellar och hönshjärnor?

#3 • Uppdaterat: 2013-06-04 13:56
Audi A5 SB

Min Audi har ett enkelt system som läser av mina rattrörelser. Avviker de från de normala, t.ex. en lite längre inaktivitet och därefter en snabb korrigering av kursen, så plingar kaffekoppen upp.

(Ja, så tror jag det funkar i alla fall. Det har inget med körd tid att göra. Någon som vet bättre.)

#4 • Uppdaterat: 2013-06-04 16:47
sackese

Här kommer en rolig men tänkvärd film.
http://www.youtube.com/watch?v=SxCZdUCY-B0

#5 • Uppdaterat: 2013-06-04 21:51
Leif Larsson (ej verifierad)

Nu är jag trött.
Godnatt.
(nynnar på : säng, säng säng.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.