Nästa artikel
Forskare: Gratis körkort vid 25 år
Nyheter

Forskare: Gratis körkort vid 25 år

Publicerad 2 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Hjärnan är inte färdigutvecklad vid 18 år. Ge därför körkortet gratis till alla som väntar till 25 år, föreslår två ledande trafikforskare.

Samhället skulle tjäna på att erbjuda körkortsutbildningen gratis till alla som fyllt 25 år, menar Ulf Björnstig, professor vid Umeå universitet som forskat kring trafikolyckor, och Nils-Petter Gregersen, forskningschef vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Unga är överrepresenterade när det gäller trafikolyckor och kostnaderna för de olyckorna är högre än prislappen för gratis körkort till alla 25-åringar. Enligt forskarna är hjärnan inte färdigutvecklad förrän vid 25-årsåldern, därför vore det bätre om fler avvaktade med att ta körkort tills efter de fyllt 25 år.

– Det skulle vara en morot att vänta, säger Ulf Björnstig till TT.

Diskutera: Vilken körkortsålder är lämplig?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-02 16:16
Hackenbush

Gratis körkort är nog en bra idé då det krävs för i stort sett alla förekommande yrken vare sig det behövs eller ej men att vänta tills 25 år kommer att sätta krokben för många ungdomar som vill ha ett jobb innan de är 25 år.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-02 19:09
HakFri

Bra förslag och säkert lätt att räkna hem. Fast det hade jag nog inte tyckt om jag varit målgruppen, dvs yngre än 25 år...
Andra förslag (som nog inte heller gillas av målgruppen): 40 år för MC, 90 år för fyrhjuling om man vill köra i tätort, 60 år för moped. Och detta ska gälla absolut, dvs även om man vill betala själv.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-02 22:11
FZR600R

Undrar om den tar i beräkningen att körning precis som att lära sig matematik, spela ett instrument etc. handlar om träning och åter träning. Vid 25 så har man skaffat sig 7 års erfarenhet som är ovärderlig. Mognad är viktig men mognad utan färdighet håller inte heller.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-03 04:17
Martin77

Är högst tveksam att detta förslag kommer få förväntad effekt. Den "gas-glade" 18 åringen kommer ju likväl att ta körtkort vid 18år som vanligt. Det blir ju inte dyrare för honom än det varit alla år innan. Kan snarare tänke mig att den mer tveksamma försiktiga 18åriga tjejen tvekar att ta körkort vid 18 då moroten lockar vid 25, vilket i förlängningen kan leda till större skilnader (lön) män/kvinnor imellan vilket är ett "enormt" problem i dagens jämställda sverige.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-03 10:50
Peter i Sydney

Jag håller med Martin77. Här i Australien är körkortsåldern 16 år. Även här är unga förare kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. För några år sedan infördes restriktioner för förare som haft körkort mindre än 4 år. De får bl.a. inte köra bilar med turbo- eller V8 motorer. De får heller inte ha fler än en passagerare efter 23.00 (en i mitt tycke helt idiotisk lag). Men ingting tycks hjälpa. De införda restriktionerna har inte haft någon som hellst effekt. Det är helt enkelt erfarenhet som unga bilförare saknar.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-03 14:18
Luke

Låter i mina öron som ett riktigt dåligt förslag. Återinför istället trafikundervisning i skolan, redan från lågstadiet, ha ett antal timmar varje termin ända till gymnasiet. Inrätta även "körgårdar" där unga (och äldre) förare kan komma om "gasa av sig" under säkra förhållanden och till rimligt pris, gärna med någon instruktör som kan visa och förklara.
Det ger en kunskap om hur bilen beter sig när man får sladd eller annat.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-03 17:30
Roy J

Lukes förslag är riktigt bra - men för dyrt att få igenom.
Men samhällsekonomiskt kanske det inte ens är dyrt...

#8 • Uppdaterat: 2012-11-03 18:18
Smith

Detta är en lösning med samma koncept som att förbjuda all trafik för att undvika alla trafikolyckor.

Alla unga är inte likadana, alla kör inte identiskt. Det kan ju självklart bli lite skev statistik också, även om jag inte förnekar den.

Det jag närmast har till hand är när jag körde till Arlanda tidigt på morgonen. Det höll på att bli en kollision när ett medelålders sömnpiller påväg till jobbet glömde kontrollera döda vinkeln där då jag låg.

Trots att jag sov minimalt den natten så reagerade jag snabbare och hade bättre överblick.

Staten sänder redan ut en massa idiotiska signaler som diskriminerar medborgare, så förslag som detta kan stanna i skrivbordslådan.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-03 18:58
056 (ej verifierad)

Gratis högskoleutbildning vid 25?

#a • Uppdaterat: 2012-11-03 21:04
Harry_2

Äntligen en vettig morot!
Förvisso finns det "åldringar" (25 år och uppåt) som kör som om de hade fått körkortet med flingpaketet och "ynglingar" (under 25) som kör bättre än världsmästarna - eller hur? - men att ta vetenskapen på fullt allvar och dessutom spara en hacka på affären kan ju aldrig vara fel. Det är ju idag, i många fall, alldeles för dyrt för många att ta körkort och de väntar därför tills de har råd såvida de inte har föräldrar som kan sponsra dem.
Själv betalade jag 103:50 för mitt "första" körkort och det var inklusive körkortsboken, läkarintyg, skrivning, uppkörning och stämpelkostnad! Då var jag 18 år...en svunnen tid. Mitt "andra" körkort var egentligen en uppgradering från AB till ABCDE-kortet och det fick jag betalt för genom att jag då var arbetslös och uppmanades att ta trafikkortet genom AMU som då fanns. Det har jag aldrig ångrat. Då var jag 28 år och hade alltså haft vanligt körkort i 10 år. För ett antal år sedan degraderade jag mig själv till AB**E för jag skulle idag inte ens kunna ta mig upp i en lastbilshytt, än mindre köra den, och snart nog närmar jag mig den ålder då det borde vara förbjudet att själv få köra bil av samma skäl som att man är för ung. Man klarar helt enkelt tids nog inte av trafiken. Den erfarenhet man har skaffat sig upphävs mer och mer av den senfärdighet och den omständighet som man med stigande ålder upplever att det är att köra bil i dagens trafik, vilken inte lär bli bättre med tiden.
Nej, jag är för att sätta en gräns, både nedåt och uppåt och kommer att välkomna den dagen då man kan byta ut körkortet mot färdtjänstkort. Däremot tycker jag att det ska vara fullt tillåtet att få övningsköra helt fritt från 16 år till 25 år i akt och mening att tillförskansa sig de rutinerades färdigheter och erfarenheter så att man därvid REJÄLT kan höja kraven för en säkrare trafik.
Själv har jag aldrig varit inblandad i någon olycka som jag vållat, men har blivit påkörd bakifrån av en medelålders person som höll alldeles för kort avstånd i halt väglag. Klantig, ytterst klantigt! Jag har även blivit påkörd av en jämnårig som kört ut från en parkering och som förmodligen hade bråttom hem för att kolla in sina inhandlade fynd i någon butik. En annan gång var det en "yngling" som med solen i ögonen körde rätt ut i en fem-vägs-korsning och skyllde på att vederbörande "inte såg något för att morgonsolen lyste vederbörande rakt in i ögonen, trots medvetenheten om att där fanns en fem-vägs-korsning! Jag hann stanna, men min motpart genade lite och "slätade" därför ut min front och som sagt, såg ingenting! Han hade tur i oturen att han körde på mig, för hade han inte det så hade hans kurs inte varit gynnsam nog att träffa den väg som han ämnade fortsätta på, utan han hade kört in i ett träd – i 70 km/tim, enligt egen uppgift. Nu snurrade han ”bara” runt ett par varv, men förblev på både hjul och väg.
Högerregeln är något som man absolut bör tänka på. Och då menar jag inte ur rättssynpunkt utan ur skyldighetssynpunkt. Man har ju, som kanske bekant, inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Ansvar, omdöme, hänsyn, samt hjälpsamhet, humor, hänsyn och hövlighet är något som borde vara det högsta prioriterade kapitlet i all körkortsutbildning. Det är ju ändå så att det är VI SJÄLVA som avgör hur fort vi kör och hur nära framförvarande bil vi ska köra, med andra ord; hur klantiga och dumdristiga vi ska vara. Farten och avståndet, du vet….

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.