Det faktum att nya elbilar bara erbjuds med automatlåda ser många som en fördel. I flera års tid har bilköparna ändå i allt högre utsträckning valt bilar med automatlåda och många tycker det är skönt att slippa växla.
– Elmotorn har mycket bredare varvtalsspann än förbränningsmotorn och i de flesta fall räcker det med bara en växel, max två, för att flytta de mest använda operationspunkterna till det höga verkningsgradsområdet, har Fran Marquez, elbilsforskare vid Lunds tekniska högskola, tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare.
Men vissa kanske hellre vill behålla kopplingspedalen och den manuella växellådan även om bilen går på el. Toyota har nu sökt patentskydd för en teknisk lösning som innebär att även elbilar får en manuell låda och kopplingspedal. Samtidigt ska elmotorns vridmomentskurva göras om för att mer likna den från en vanlig förbränningsbil.
Elmotorn ska kännas mer som en vanlig förbränningsmotor att köra
Den manuella lådan fungerar inte på samma sätt som i konventionella bilar, utan det handlar om en ”virtuell” växellåda. Men vid en snabb anblick ser växelspaken och kopplingspedalen ut som i vilken bil som helst. Eventuellt kan systemet koppla bort växellådan och kopplingspedalen i vissa situationer, till exempel kökörning eller parkering.
Att Toyota söker patentskydd för tekniken innebär inte att den kommer bli verklighet. Men den manuella lådan kanske kommer ha ett längre liv än många tror. Kia har till exempel visar upp en manuell låda för mildhybrider, kinesiska Byd har presenterat en elbil med manuell låda för körskolor och Honda har tidigare tillverkat flera hybridbilar med manuell låda.
Kommentarer till artikeln (14)
- 15 februari 2022 Låter bra. Dock anser jag…
- 15 februari 2022 Visst saabnisse - men detta…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.