Att öka intäkterna för biltillverkarna handlar inte bara om att sälja fler bilar – det handlar minst lika mycket om att kapa kostnader.
Men det är inte alltid så enkelt för de stora biljättarna. Fordchefen Jim Farley var ovanligt öppen om problemen i ett konferenssamtal med investerare förra veckan.
– Vi visste inte att våra kabelhärvor i Mustang Mach-e var 1,6 kilometer längre än de behövde vara. Vi visste inte att det är över 30 kilo tyngre och att det kostar 3 000 kronor extra för batteriet, sa han enligt CNN.
Jim Farley uppger att kabelmissen är ett exempel på hur Ford ”lämnat omkring 21 miljarder kronor i vinst på bordet” och att nästa generation elbilar blir betydligt effektivare att bygga. I somras kom besked från Ford om att Mustang Mach-e inte längre var lönsam, men trots det ska priserna nu sänkas.
”Hårt arbete”
Fyra av tio bilar som Ford säljer 2030 ska vara eldrivna. Hittills har märket fått mest uppmärksamhet för Mustang Mach-e, men framöver behövs betydligt fler modeller för att klara målet.
Jim Farley är fortfarande övertygad om att målet går att nå.
– Även om det går framåt är det hårt arbete. Som med alla omställningar i den här storleken går vissa delar snabbare än jag förväntat mig, och andra delar går långsammare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 10 februari 2023 Han sa nog egentligen…
- 9 februari 2023 Håller nog med Mäkinen i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.