Komponentbristen och allvarliga logistikproblem fortsätter ställa till problem för biltillverkarna. Det gör även de ökande kostnaderna för råmaterial till exempelvis batterier.
För Fords del innebär det att elbilen Mustang Mach-E inte längre är lönsam att bygga. Kostnaderna äter upp intäkterna trots att Ford höjt priset på Mustang Mach-E flera gånger.
Mustang Mach-E kostar drygt 250 000 kronor mer att producera än motsvarande suv-modell med förbränningsmotor. Fords finanschef John Lawler berättade om lönsamhetsproblemen på en konferens som anordnades av Deutsche Bank.
– Vi hade faktiskt en vinst på sista raden när vi lanserade Mach-E. Råvarukostnaderna har raderat ut den, sa han och förvarnade för att märkets kommande elbilar förmodligen inte heller kommer vara lönsamma på sista raden när de lanseras.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 26 oktober 2022 Förutom direkta kostnader:…
- 18 juni 2022 Den är för hög, junkers... 😊
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.