Ford har hittills bara lanserat elbilen Mustang Mach-E, men framöver kommer betydligt fler elbilsmodeller. Flera av dem ska baseras på Volkswagens MEB-plattform.
När det gäller fabriken som ska bygga de kommande elbilsmodellerna har valet stått mellan Saarlouis i Tyskland och Valencia i Spanien. Den tyska fabriken ser nu ut att ha ”förlorat” slaget och ska förmodligen säljas.
– Vi har inga planer på ytterligare modeller som ska byggas i Saarlouis, säger Stuart Rowley, talesperson på Ford i Europa.

Ford Focus var märkets viktigaste modell under 1990-talet eftersom den blev en nystart för märket när den ersatte Escort. Ford har även valt att lägga ned mellanklassmodellen Mondeo när fler köpare istället väljer en suv.
Elbilarna ska alltså byggas i Spanien och beskedet innebär också att en av Fords riktiga långkörare, Focus, går en osäker framtid till mötes. Det återstår att se om modellen som byggs i Saarlouis ska leva vidare som elbil eller om Ford lanserar en ersättare med annat namn.
Drygt 4 600 personer är anställda i fabriken i Saarlouis som öppnade 1970 medan fabriken i Valencia som öppnade 1976 har 6 000 anställda. Där byggs i dag Kuga, S-Max, Galaxy och Transit Connect.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 23 juni 2022 Fokus av senaste gen…
- 23 juni 2022 Inser att jag inte sett ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.