Inom ett decennium kan så kallade vägtåg bli verklighet, det hoppas man inom det nystartade EU-projektet SARTRE, Safe Road Trains For the Environment. Medverkar i projektet gör bland annat ett forskningsinstitut, olika teknikföretag och Volvo Personvagnar.
Tåg på sex till åtta fordon
Vägtåg innebär att fordon ansluter efter varandra i en konvoj om sex till åtta fordon. När man kör upp på en motorväg hakar man på i konvojen, med hjälp av ett navigationssystem, och följer med tätt därefter. Längst fram i varje konvoj finns ledarfordonet som körs precis som vanligt.
När man vill lämna konvojen tar man bara kontrollen över sin bil och svänger åt sidan, övriga i konvojen fyller då igen luckan och fortsätter som vanligt.
Detta sätt att köra på kallas "autonom körning" och innebär att fordonen själva kontrollerar acceleration, bromsning och styrning. Bilindustrin har tidigare utvecklat aktiva säkerhetssystem, såsom antispinnsystem och bromsstöd, men aldrig något liknande där ingen förarinput behövs.
Testas 2011
Projektet inleddes i september 2009 och kommer att pågå i tre år. Under 2011 kommer de första testbilarna att provas på testbanor. Då ska de vara utrustade med navigationssystem och en enhet som kommunicerar med ledarfordonet.
Detta innebär att trafiken blir säkrare, menar projektgruppen, och att förarna kan ägna sig åt andra saker medan de sitter i bilen. Dessutom medför de korta avstånden mellan bilarna att luftmotståndet blir lägre, förbrukningen uppges minska med 20 procent. Därtill minskar också belastningen av vägkapaciteten.
– Jag förstår att detta kan verka utopiskt för många människor, säger Erik Coelingh, teknisk direktör med ansvar för aktiva säkerhetsfunktioner vid Volvo Personvagnar.
– Men för den här typen av autonom körning krävs faktiskt ingen hokus-pokusteknik och inga infrastrukturinvesteringar. I stället ligger tyngdpunkten på utveckling och på att anpassa den teknik som redan finns.
Diskutera: Tror du på vägtåg inom 10 år? Tror du på vägtåg över huvud taget?
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Själv vet jag inte vad jag ska tro om detta. Händer det något för första bilen (viltolycka etc) blir de nog en rejäl seriekrock med tanke på de korta avståndet mellan bilarna. Sen ska det nog mycket till innan medelsvensson vågar släppa ratten.
Varför inte ta tåget istället?
Lasse, i ett vägtåg behöver du inte bry dig om tidtabeller, utan bara köra iväg och "haka" på ett befintligt vägtåg med din bil. Dessutom får du komforten av att slippa köra större delen av sträckan i kombination med att du åker hela vägen fram till ex. jobbet.
Tja, då kan man lika gärna ta bussen eftersom man inte behöver köra själv längre och vad är det för kul med det?
Världen blir mer automatiserad och i detta försvinner människan. Då är det roligare att köra häst, visst kan man falla av och slå sig om man tappar kontrollen, men köra häst är ändå roligare än att åka med en automatiserad bil som gör allting själv.
Människan behöver stimulans. När människan inte längre behöver använda sina sinnen därför att forskarna automatiserar allt i världen, vad ska vi då med människan till? Sitta ner som passiva varelser, hur kul är det?
Raphael, visst kan du fortsättninvsvis köra bilen som förr. Men du kan "välja" att haka på ett tåg och släppa ratten för några minuter, kanske för att dricka kaffe eller äta en smörgås. Sen bara haka av vägtåget och köra iväg själv igen.
Lasse J undrar varför man inte kan ta tåget i stället. Jag ser tyvärr inga tåg där jag bor. Hur tänker du då? Skall jag stanna hemma för gott?
Ett nytt sätt att förbruka skattemedel som EU kommit på. Är dom lokförare - eller?
En för alla, alla för en, där ligger ni i en dikesren om ni inte kan "halka" in på en sidoväg.
Krockkraften på de bakre bilarna kommer ju att bli så mycket mindre eftersom hastighetsskillnaderna mellan bilarna minskar. Det är värre för den som kör först, den har kvar samma hastighetsskillnad som förut men har nu 8x tyngd att plocka upp. Det blir heller inte kul (om det nu var det innan) att krocka med ett tåg.
Tobbe
Inget större problem att bry sig om tidtabeller, sätta sig tillrätta i en bekväm fotölj och njuta lite extra av resan mot bakgrund av det goda miljöarbete jag uträttar genom att ta tåget.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.