Under pandemin har biltillverkarna tvingats dra ned på antalet evenemang och bilsalonger, men faktum är att den stora bilmässan i Shanghai hålls som vanligt – dock med restriktioner.
I samband med öppnandet tog sig en Model 3-ägare in i Teslas monter och genomförde en högljudd protest mot företaget. Bilägaren anklagar Tesla för att tillverka bilar med allvarliga fel på bromsarna och hade på sig en t-shirt med texten ”Bromsarna tappade kontrollen”.
Kvinnan fördes iväg av vakter som först försökte skymma budskapet på hennes tröja. Hon ska ha protesterat mot Tesla flera gånger tidigare. Enligt kvinnan är bromsarna på hennes Model 3 anledningen till att fyra av hennes familjemedlemmar var nära att omkomma i en bilolycka.
Kvinnan fördes iväg av vakter som först försökte skymma budskapet på hennes tröja
Enligt Tesla ska både bromsarna och de aktiva säkerhetssystemen ha fungerat som tänkt vid olyckan. Tesla påstår sig även ha försökt hitta lösningar för bilägaren som ska ha vägrat att låta bilen kontrolleras på en oberoende verkstad.
En av företagets chefer i Kina säger att Tesla ”inte kan möta orimliga krav” och att kvinnan kan ha agerat med dolda motiv för att skada Tesla.
Även kinesiska staten har kritiserat Tesla och krävt att kvalitetskontrollen förbättras. Tesla har nu kommit med ett uttalande och bett om ursäkt både efter den statliga granskningen och den kvinnliga Model 3-ägarens protest.
”Vi ber om ursäkt för att inte ha lyckats lösa problemet för bilägaren i tid. Vi ska göra bårt bästa för att ta lärdom av denna upplevelse”, skriver Tesla på kinesiska plattformen Weibo, där elbilstillverkaren också lovar att skapa en särskild avdelning som ska fokusera på kundnöjdhet.
Läs också: Elon Musk efter Kinas utspel: "Tesla spionerar inte"
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.