
Många av de elbilar som säljs i dag har ett batteri av så kallad NCM-typ där bokstäverna står för nickel, kobolt och mangan. Vissa bilmodeller har i stället ett litiumjärnfosfatbatteri som förkortas LFP.
Ford ska lägga till ytterligare en batterityp i framtida elbilsmodeller. Det handlar om LMR-batterier, som ungefär kan översättas som ”litiumbatterier med högt manganinnehåll”.
Det uppger Charles Poon, global chef för elektrifierade drivlinor på Ford, i ett inlägg på Linkedin. Enligt honom är detta svaret på frågan om vilken batteriteknik som kommer härnäst för elbilar.
”Det här är inte bara ett labbexperiment. Vi jobbar aktivt med att skala upp cellkemin och integrera den i våra framtida bilar inom detta decennium”, skriver han.

LMR-batterier ska vara lika säkra som LFP-batterier, ha hög energitäthet och vara betydligt billigare att tillverka än dagens elbilsbatterier.
Å andra sidan kan batteritypen i vissa fall ha svårt att snabbt leverera mycket ström under kort tid vilket skulle kunna påverka accelerationen eller laddhastigheten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.