Av 110 undersökta däck innehöll tolv otillåtna halter av cancerogena oljor, enligt undersökningen som omfattar däck sålda i Europa.
Förekomsten av farliga HA-oljor i bildäck lyftes fram av två svenskar, kemiingenjör Jan Ahlbom och toxikologen Ulf Duus redan 1994.
Däcktillverkarna hävdade inledningsvis att oljorna i det färdiga däcket inte löstes ut utan blev kvar i en fast form under däckets hela livslängd. Dessutom skulle det bli svårt att ersätta HA-oljorna och bibehålla däckets förmåga att klara greppet i väta.
Debatten hettade till ordentlig när svenska regummerade däck presenterades utan HA-oljor. Bara några år senare, 1997, visade Gislaved att det gick att göra både vinter- och sommardäck utan att använda giftiga produkter och med bra prestanda även i vått före.
Hela Gislaveds produktion ställdes om så att ingen HA-olja användes i fabriken ända tills Continental lade ner tillverkningen 2002.
Bristfällig kontroll
EU beslutade i juni 2005 om ett förbud mot användning av HA-oljor i bildäck från och med 1 januari 2010. Undersökningen från ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturers Association) visar att efterlevnaden av förbudet mot HA-oljor inte kontrolleras.
Det är inte trovärdigt att tillåta att olagliga däck säljs inom Europeiska Unionen genom import, anser de tillverkare som investerat motsvarande 100 miljoner euro för att hitta en fungerande ofarlig ersättning.
ERTMA påpekar att varje land måste ha en egen kontroll och straffpolicy för att säkerställa att EU:s förordningar också följs av alla tillverkare.
(Däcket på bilden har inget med artikeln att göra.)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu vet vi att det finns däck med förbjudna HA oljor men vilka fabrikat och vilka säljer dom? Är det möjligen så att det är försäljning via internet eller???
Vågar tidningen avslöja det eller????
Eftersom de flesta internetbaserade utländska däckåterförsäljarna som säljer till Sverige finns i Europa är det troligen däck från öst eller andra kontinenter!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.