Nästa artikel
Vinterdäck livsfarliga på sommarväg
Nyheter

Vinterdäck livsfarliga på sommarväg

Publicerad 16 mars 2011 (uppdaterad 17 mars 2011)
Vinterdäck på sommaren är lika farligt som sommardäck på vintern. Det visar Vi Bilägares omfattande däcktest.

I samband med årets stora test av sommardäck undersöktes hur dubbfria vinterdäck – ibland kallade "året-runt-däck" – fungerar i sommarväglag. Resultatet är skrämmande.

När bilen med de bästa sommardäcken stannat efter en bromsning från 100 km/tim på torr väg har bilen med dubbfria vinterdäck endast halverat hastigheten.

– Tyvärr fortsätter många bilister att köra med sina vinterdäck som ju är avpassade för betydligt lägre temperatur och därför är för mjuka för sommarväglag, säger Vi Bilägares däckexpert Erik Rönnblom.

Resultatet visar att det inte finns några däck som fungerar tillfredställande under hela året. Hela testet med åtta nya sommardäck, vilkas egenskaper jämfördes med det dubbfria vinterdäcket i Vi Bilägare 4/2011. Tre av sommardäcken är av lättrullande typ och ett är punkteringssäkert. Tidningen finns nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om däcktestets resultat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-16 17:05
White Gold

Egentligen är väl detta rätt så självklart att vinterdäck inte funkar bra på sommaren eller tvärtom. Det behöver nog tyvärr ändå belysas med jämna mellanrum då det är många som av olika skäl väljer att åka runt på fel däck. Det som jag tycker är intressant i testet är att det testade vinterdäcket, jag gissar på att det är Nokian R, har det lägsta rullmotståndet av alla däcken trots att det är väldigt mjukt (lågt shooretal). Detta vill jag gärna att ni belyser dvs hur kan det komma sig att vinterdäcket rullar lättare än sommardäcken?

#2 • Uppdaterat: 2011-03-16 17:06
snabb95

Hur gör man då om man skall åka från snöiga Norrland till södra Tyskland där det är sommarväglag och temperatur som under en svensk sommar. Det vet jag att Lasse Jonsson gjort var annan helg under flera års tid. Nog har jag en känsla av att problemet är något överdrivet.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-16 18:28
henaxe

Nu är det väl inte precis nya friktionsdäck man använder på sommaren utan de gamla nästan utslitna dubbdäcken som får tjäna ut under sommaren. Bara att ta en skruvmejsel och peta ur evetuella kvarvarande dubbar och köra fram till oktober då det är dax med nya vinterdäck på fälgarna. Så har jag gjort ibland och det har gått alldelse utmärkt. Att det skulle vara lika riskabelt som att använda sommardäck på vintern är en stor överdrift.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-16 18:53
snabb95

Hej igen Jes

Jo, de säkraste milen är milen som inte körs. Att köra onödiga mil är minst lika dumt som att köra på för årstiden "fel däck"

#5 • Uppdaterat: 2011-03-16 19:53
Hundter

snabb95. Vem fan är Lasse Jonsson? Varannan helg? Södra Tyskland? 100+ 80 mil?
Rödluvan och vargen?

#6 • Uppdaterat: 2011-03-16 20:41
1 Tysken (ej verifierad)

Skillnaden mellen ett bra sommardäck och ett vinterdäck på varm asfalt när man behöver bromsa kan vara gigantisk.
Om man bromsar från 100kmh till stopp med sommerdäcken då kan det vara så att den med vinter däck kanar förbi i över 35 kmh .
Det är bara att tänka vilka konsekvenser det kan ha för en gående att bli påkörd i 35 kmh , det är ofta förenat med livsfarliga skador eller att man dör.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-16 20:52
Raymond K (ej verifierad)

Tänk att ViB inte kommit på det förrän nu.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-16 22:20
snabb95

Varför frågar Du vem Lasse Jonnson är? Uppge din emailadress eller telefon nr Hunter så kan du få veta. Varför skulle jag ljuga om att Lasse åker till Tyskland hela tiden året runt. Bor han i Norrland och jobbar i Tyskland som instruktör så måste man åka dit, eller har Du något annat förslag?

I min tidning är bilden på vinterdäcket så oskarp att jag inte kan se något mönster. Vidare står det att: "Vi har kört sämre sommardäck på den vattenbegjutna testslingan." Så vinterdäcket är nog inte så dåligt i alla fall.

Kul Jes att Du skriver: "Ja, jag är lite trotsig, ville bara säja emot :o)
Men faktiskt körde jag alltid på sommardäck året om tills det blev lag om vinterdäck ... och det har bevisligen gått ganska bra det med ...slut citat.

Då är vi kanske inte så olika i alla fall, för det gjorde jag också boende i Södra Norrland. Vill nog hålla med Leifer att det går bättre att köra på vinterdäck året runt än på sommardäck året runt. I synnerhet när man som jag ibland måste köra på ej sandade och ofta branta skogsvägar.

En annan sak som tyder på detta är att det förekommer onormalt många avåkningar när snön kommer på hösten och många bilisterna inte hunnit byta till vinterdäck.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-16 22:50
Roger Skagerström

Jes_ :
Problemet är väl att sommardäck blir rätt hårda när det är kallt. Antar att det även i den svenska delen av Danmark kan frysa till på nätterna. Stenhårda sommardäck på "svartis" är ingen rolig kombination.

Men visst är det säkerligen körbart. Inte direkt optimalt dock :p

#a • Uppdaterat: 2011-03-17 01:16
snabb95

Jes. Att sommardäck har något bättre friktions koeffesient än vinteräck på sommaren är jag fullt medveten om och ifrågasätter inte testresultatet. (Skulle vara mycket intressant om man angav friktonskoeffesienten i siffror med hjälp av t ex en accelerometer eller ett femte hjul.)
Eftersom jag aldrig lyckats med att sladda sommartid inte ens göra en handbroms vändning så tycker jag att mina däcks friktion är fullt tillräcklig. Jag har nog aldrig utnyttjat mer än en bråkdel av tillgänglig friktion sommartid. Vintertid åker jag däremot ofta på sladd dels för att hålla koll på hur halt det är och dels för att det är roligt. (Har inget antisladd system.)

Hastigheten måste man ändå anpassa efter väglaget och trafiksäkerheten är mer beroende på den som sitter bakom ratten än på om man har nya eller gamla däck. Därmed inte sagt att jag kör ovanligt säkert. Frun chansar mindre och kör därför säkrare än jag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.