En husbilssäljare som annonserat om ”miljöbonus” har fällts hos Reklamombudsmannen.
Annonsen visar en husbil med texten ”Miljöbonus på 25 000 kronor”. Enligt privatpersonen som anmält annonsen till Reklamombudsmannen är det vilseledande, eftersom det kan få köparna att tro att de köper en miljövänlig husbil.
I själva verket omfattas nästan alla nya husbilar av en förhöjd fordonsskatt under de första tre åren.
Enligt husbilssäljaren är det ont om plats att få in mer än det som redan står i annonsen. Den som klickar på annonsen kan läsa mer om hur miljöbonusen är utformad. Miljöbonusen går ut på att köparen får 25 000 kronor insatt på sitt konto för att balansera den förhöjda fordonsskatten.
”Att semestra med husbil är ett mycket mer klimatsmart alternativ än till exempel resande med personbil, buss och tåg i kombination med hotell. För att inte tala om flyg eller båt”, skriver säljaren i svaret till RO, som vill få fler husbilsköpare att välja en nyare husbil med modern reningsteknik.
Men det svaret godkänns inte av RO, som klassar annonsen som vilseledande. En genomsnittskonsument som kanske inte är så insatt kan lätt tro att husbilen uppfyller kraven för den statliga miljöbonusen vilket inte stämmer.
Både Konsumentverket och Reklamombudsmannen har särskilda krav för företag som gör reklam med miljöargument. Ett tydligt är exempel är att Skoda och Mitsubishi båda fällts för att ha marknadsfört nya bilmodeller som ”gröna”.
Läs också: Bakläxa för Skoda och Mitsubishi – laddbilarna inte tillräckligt "gröna"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skattekompensation hade varit bättre
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.