Jätteprojektet Förbifart Stockholm som skulle stå klart 2030 kan bli fyra år försenat. Dessutom skenar kostnaden, uppger sajten Branschaktuellt.
Anledningen är att det läcker in mer vatten än beräknat i tunnlarna. Trafikverket har därför ansökt om att ändra tillståndet för tunnelns bortledning av grundvatten, något som Mark- och miljödomstolen avslår. Domstolen vill istället att tunnlarna tätas ytterligare.
De tuffare kraven skruvar upp kostnaden med mellan fem och nio miljarder kronor. Förbifarten som var planerad att stå klar 2030 kan istället få öppningen uppskjuten till 2034.
Hård kritik
Trafikverket får kritik för att myndigheten redan för flera år sedan undvek att klä tunnelväggarna med betong, något som kallas betonglining. I tillståndet som utfärdades 2014 stod det att betonglining kunde behövas och domstolen tycker att Trafikverket borde ha stoppat arbetet för att täta tunnlarna.
– I dag finns inte längre utrymme för att göra betonglining i de berörda tunnlarna. Om det är betonglining som krävs så måste Trafikverket nu återställa arbetena och spränga bort mer berg, säger rättens ordförande Anders Lillenau i en intervju med lokaltidningen Mitt i.
- Den två mil långa trafikleden går till stor del under jorden och ska förbinda de södra och norra delarna av Stockholm.
- Bygget påbörjades 2006 och den senaste kostnadsuppskattningen är att projektet ska kosta nästan 38 miljarder kronor, eller 1,8 miljoner kronor per meter.
Kommentarer till artikeln (11)
- 15 april 2022 John2008 skrev: Kan Rhoca…
- 14 april 2022 Kan Rhoca-Gil vara svaret på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.