Det dröjer innan vägbygget Förbifart Stockholm kommer att bli klart. Enligt uppgifter till Dagens Industri kommer miljardprojektet att försenas med minst två år.
Planen var att trafikleden skulle öppna år 2026, men flera bedömare säger till Dagens Industri att det i nuläget är närmast utsiktslöst. Enligt en bedömare med mycket god insyn i projektet kommer det att försenas med minst två år.
Tidigare i år bröt Trafikverket sitt kontrakt med huvudentreprenören för tunnelbygget under Lovön som är en del ut av Förbifart Stockholm. Det på grund av för dålig arbetsmiljö och att det gick för långsamt. Upphandling av ny entreprenör är ännu inte klar och har försenat projektet.
Tidigare i år bröt Trafikverket sitt kontrakt med huvudentreprenören för tunnelbygget under Lovön som är en del ut av Förbifart Stockholm. Det på grund av för dålig arbetsmiljö och att det gick för långsamt. Upphandling av ny entreprenör är ännu inte klar och har försenat projektet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sverige har blivit ett U-land, befolkat av korrupta politiker och trötta myndigheter, tur att "vi" blev blåsta på OS 2026!
föga förvånad
Stockholmarna får väl flytta ut på landsbygden ifall de finner trafiksituationen i stan alltför besvärlig.
Detta är väl ändå motsatsen till trött myndighet? Tycker stonebreaker att trafikverket skulle kört på även fast arbetsmiljön var dålig? Jag förstår att du bara trollar, men någon annan slutsats är svår att dra.
Vem fan trodde något annat? Allvarligt?
Sverige lik forna Soviet är ju fylld till höjden men byråkratiska arslen och effektivitet är inte på tapeten. Här leks det med skattepengar till höger och vänster :)
Som någon annan sa, U-land är i denna bemärkelse en komplimang - där finns i många fall ett driv och effektivitet, något svenskarna bara kunde drömma om.
Det vanliga är ju att byggen ”försenas”, tror man något annat är man naiv. Tycker man Sverige är så dåligt är man fri att flytta till typ Pakistan eller Uganda...
Jag vill på detta sätt protestera stark mot Stonebreaker och Filips tonläge. Det är påhopp av en yrkeskår av det starkare sorten. beskylla dem för korruption, byråkratiska arslen och taskig effektivitet. Vad är det för dålig stil i tråden. Bort med dessa två NU.
Mycket raljerande från spontanklickare som inte läst artikeln, huvudentreprenören fick alltså lämna för att de 1: fuskat med arbetsmiljöbestämmelserna och 2: arbetat FÖR LÅNGSAMT.
Trafikverket ska ha all cred för att de bryter kontraktet med en värdelös firma, allt annat hade varit ett monstruöst slöseri med skattebetalarnas pengar.
Räkna med att det blir dubbelt så dyrt som budgeterat. Precis som Vinter-OS hade blivit...
Behöver inte känna dig kränkt Optimus. Benämner inga personer eller specifik yrkeskår. Förrutom politiker, men vem gillar dem? Kanske du i för sig, likt dem är du väldigt frestad att censurera. Bevisa mig fel. Förövrigt nämnde jag inte ens ordet korruption. Slöseri med skattepengar ≠ korruption, utan snarare inkompetens. Det finns det gott om kan jag lova.
OnT: Jag håller med Vorwärts, mycket bra att de bröt kontraktet med dem. Skulle vilja veta vem huvudentreprenören är.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.