Färdig fyra år senare än beräknat och tre miljarder kronor dyrare.
Det stora infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm, som genom tunnlar och sexfilig motorväg ska avlasta infarterna till centrala delarna av huvudstaden, kommer att bli både dyrare och färdigt senare än man först trott.
Projektet började 2016 och planen var att det skulle ta tio år, men nu har Trafikverket gjort nya beräkningar som visar att det kan bli klart först 2030 – alltså fyra år senare.
Dessutom blir slutnotan högre – de estimerade 34,4 miljarder kronorna höjs till 37,7 miljarder istället.
– De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger Johan Brantmark, projektchef.
I våras valde Trafikverket att häva kontraktet med en byggfirma som ansvarade för tunnelbygget på Lovön, skälet var främst arbetsmiljöbrott.
Förutom det har det vid andra byggplatser visat sig att berget håller en sämre kvalitet än vad man räknat med. Bland annat finns svaghetszoner vid Mälarpassagen och i de norra delarna har berget haft behov av extra tätning.
Diskutera: Vad tycker du om Förbifart Stockholm?
Projektet började 2016 och planen var att det skulle ta tio år, men nu har Trafikverket gjort nya beräkningar som visar att det kan bli klart först 2030 – alltså fyra år senare.
Dessutom blir slutnotan högre – de estimerade 34,4 miljarder kronorna höjs till 37,7 miljarder istället.
– De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger Johan Brantmark, projektchef.
I våras valde Trafikverket att häva kontraktet med en byggfirma som ansvarade för tunnelbygget på Lovön, skälet var främst arbetsmiljöbrott.
Förutom det har det vid andra byggplatser visat sig att berget håller en sämre kvalitet än vad man räknat med. Bland annat finns svaghetszoner vid Mälarpassagen och i de norra delarna har berget haft behov av extra tätning.
Diskutera: Vad tycker du om Förbifart Stockholm?
Fakta Förbifart Stockholm
- Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
- Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
- När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
Källa: Trafikverket
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De skulle ha börjat nåt decennium tidigare. Daniel Helldén har säkert också kostat projektet en miljard extra.
Skönt. Då får pendlare från norr och söderort fyra års ytterligare frist innan trafiken till Stockholm korkar igen totalt. För när förbifarten öppnar kommer det att bli kaos på alla tillfartsvägar som inte alls är dimensionerade att klara av den ökande trafiken.
Mer vägar ger alltid upphov till mer trafik och situationen blir alltid värre än innan. Trots att många fortfarande tror att det går att bygga bort trafikköer. Det finns det flertalet exempel på https://www.citylab.com/transportation/2018/09/citylab-university-induced-demand/569455/
Så köerna som idag börjar vid Skärholmen i rusning kommer att flytta ner och börja vid Salem/Södertälje när förbifarten öppnar och det kommer ta mycket längre tid att ta sig till Stockholm än det gör idag.
bgl, 3,3 miljarder kr ska det nog vara...
Måste hela jävla sträckningen (2 mil) vara tunnel, vad är det för fel på vägar och broar?
Och hur ofta kommer trafikverket stänga infarter, södra länken som bara är 6 km är en katastrof på den punkten!
Pappskallar till politiker, och M (sthlm) har övergett Österleden för att få regera med MP!
Ja jag tycker tunnlar är dålig idé. Man har alltid sämre sikt i en tunnel p.g.a. det sämre ljuset samt att det känns instängt och tråkigt och ingen fin miljö att se heller.
bgl, nu var det ju faktiskt italienare som till stor del är skyldiga till förseningen med tunnelbygget.
Men tanken med den här länken var ju att man skulle kunna åka förbi Sthlm utan att fastna i smeten och slippa ta omvägen över Strängnäs-Enköping!
stonebreaker, det är långt från hela sträckningen som går i tunnel. Väster om stan är det ett knippe broar som byggs.
Det skulle gått utmärkt att ha vägen på mark över hela Lovö, det är bara åker och en golfbana, väldigt få hus som skulle drabbas. Man skulle kunnat gräva ner vägen en bit, som typ i ett dike för att minska bullret.
Rikard, men det kunde ju störa golfarna, tänk bara på att de skulle kunna behöva offra något av sin helgedom!
Jordbrukarbandyn måste väl gå före allt?
Att bygga tunnlar är i alla fall inte en svensk paradgren.
Nästa spännande projekt är byggandet av vattentunnel från Hargebaden vid Vättern norrut för Örebros vattenförsörjning.
Kostnadsberäkningen slutar på 3,3 miljarder och allt klart 2030./Tack @Saabium/
Den som lever få se hur det slutar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.