2013 skrivs sista kapitlet i historien om en av bilvärldens mest långlivade modeller: Volkswagen Typ 2. I slutet av året rullar det sista exemplaret av den kultförklarade bilen av produktionsbandet i Volkswagens fabrik i brasilianska Sao Paulo.
Folkabussen introducerades 1950 och följdes upp av en andra generation 1967. Volkswagen skrotade produktionen i Europa 1979, men modellen levde vidare på annat håll. Än i dag säljs bilen i Brasilien under namnet Kombi.
Genom åren har modellen uppdaterats, särskilt på insidan, även om det knappast handlar om en modern bil med dagens mått mätt. 2005 ersattes den luftkylda svansmotorn med en vattenkyld 1,4-litersmotor som ger 90 hästkrafter.
Volkswagen planerar att ersätta Kombi med en er mer modern och framför allt säkrare modell. Tidigare har tillverkaren visat en ny Folkabuss som konceptbil, men det är oklart om och i sådana fall när den kan lanseras.
Diskutera: Hur minns du Volkswagen Typ 2?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj det visste jag inte att den fortfarande tillverkas!! Vore kul att ha en ny folkabuss:O
Två tydliga (gamla) minnen:
- hade lånat en sådan på sextiotalet och första gången jag bromsade (i låg fart inne Karlskrona) slog ratten mig på fingrarna. Hårt. Det var nog bara ena frambromsen som tog och då snurrade ratten till, fort. På mina fingrar. Hårt.
- oxå i Karlskrona. Hade hämtat typ 700 kg mjöl ute i Augerum och med den lasten ville bilen åt vänster ner i diket (ja, före 1967) och enda sättet att förhindra det var att hålla emot med båda händerna!
Som ni förstår var detta före besiktningarnas tid...
Bilarna var INTE bättre förr. Men det var en särskild känsla att få leka riktig lastbilschaufför bakom den stora vågräta ratten i folkabussen.
Skulle nog vilja påstå att den tillverkades i Europa fram till 1990, även om den hade en kantigare kaross från 1980. Svansmotor av boxertyp var det dock även om luftkylningen försvann någon gång 1981-82. När T4 kom med motorn fram 1991 var väl det egentliga slutet för folkabussen av den gamla typen.
jag undrar just hur många barn som har blivit till i denna modell av Folkabuss??Bäddbar, jo, jag tackar!!
Ja i Brasilien har tiden stått still,...där finns inget prat om miljö,komfort eller krocksäkerhet och då återstår ju bara en jäkligt vettig bil. ( en kombi dessutom ;)
Den gamla folkabussen hette även Kombi Australien när den såldes här för många år sedan.
En bekant til familjen ägde en gång i tiden en högerstyrd VW-buss. Lite märkligt i en tysk bil, men så var det.
Det kändes konstigt som grabb att sitta i en bil utan motorhuv, utan bara tunn plåt framför benen.
Åkte i en av de sista modellerna i detta landet, fullastad med vuxna på alla stolar och ett par barn ovanpå motorn där det var lite väl varmt. Det var inte bekvämt för någon...
Själv har jag bara kört efterföljaren som var betydligt trevligare.
Det är lite märkligt att en bil som var dålig redan då den byggdes, långt senare omges av ett nostalgiskt, romantiskt skimmer...
Det fanns betydligt vettigare alternativ även på den tiden den fanns i Sverige. Ford Taunus (faktiskt) var ett liknande bygge men med motorn på rätt ställe.
VW = Krockfarligt outvecklat skräp.
Nu vet förståss inte jag hur en Ford Taunus kan jämföras med eller ersätta en Vw buss.
Men den var ju förståss mer krocksäker men sådant var ju inget som någon tog på allt för stort alvar på den tiden.
Jag minns den från lumpen. Den forslade mannarna i förbandsplatsgruppen på T2 i Skövde på 60-talet. Den var bra i terräng; mjuk fjädring och eftersom den hade motorn över drivhjulen körde den inte så lätt fast på skogsvägarna. En Taunus hade inte varit mycket att ha med motorn på "fel" ställe. Kanske är det på grund av att den varit "fattigmans terrängbil" som gjort att den höll sig kvar så länge i Brasilien?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.