Ulrich Hackenberg, utvecklingschef för den tyska biltillverkaren, säger till brittiska biltidningen Autocar att konceptstudien Bulli ska bli produktionsbil. Det innebär att Volkswagen T1 från 1950-talet återuppstår.
Bulli premiärvisades i början av mars på bilsalongen i Genève och blev snabbt en publikfavorit. Bilen kombinerar retroformer med två rader med tre säten och modern teknik i form av elmotor och litiumjonbatterier som ger en räckvidd på 30 mil.
Produktionsbilen kommer att byggas på en ny modulplattform som även ska utgöra grunden för bland annat nya Audi A3. Räkna med att bilen kommer att erbjudas med olika bensinmotorer och dieslar när den väl står färdig.
Det är fortfarande oklart när den moderna Folkabussen kan dyka upp hos handlarna. Enligt förhandsspekulationerna kan 2013 eller 2014 bli aktuellt.
Diskutera: Vad tycker du om nya upplagan av klassiska Folkabussen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vill ha !!!!!!!!!!!!!!!!
Eftersom jag inte alls tror på ren eldrift hoppas jag att man kompletterar med någon form av laddmotor så att det egentligen blir en laddhybrid liknande Volt/Ampera.
Eller ladd-Prius.
En räckvidd på 30 mil är säkert väldigt optimistiskt och blir kanske i verkligheten 15 mil varefter laddning ska ske i åtskilliga timmar.
Jag har just läst en artikel i TV om Volt, där man slipper den obehagliga "range anxiety – räckviddsångest".
de enda som tror på ren eldrift heter: vattenfall, fortum,EON. då kan de ta ut FaxiFullpris på nätterna när folk ladda sina bilar.samtidigt stänger de av ett par reaktorer vid några kärnkaftanläggningar på så sätt öka på sina marginalkostnader och kan därför höja yttlerliggare någon krona. ja, du kan binda priset och på så sätt få ett fast pris men då kanske du måste betala lite extra på den fasta kostnaden dvs nätet. men som sagt ELdriften är miljövänligt och BRA för elbolagen.
Vi kan säga att vi har flytta beroendet från de rika oljearaberna och norrmänner till våra vackra vattenkraft och kärnkraft, som ägs i sin tur av regeringar och andra europeiska miljonärer, vilket är bra vi behåller juh vinsten inom EU.då kan vi ytterliggare jäsar VD och andra ansvariga på vattenfall,EON fortum så de blir riklig belönade för deras ypperliga arbete med att tjänar pengar till det egna företaget. eller har de gjort lite och fått mycket hjälp av våran regering som vill bli mindre oljeberoede samt mer tänkt på miljön? Ingen är perfekt men ansvariga blir perfekt belönade genom lön ,bonus fallskärm. ja nu vet vi vart våra jobbavdrag har gått till.elbolagens vds fickor.vi jobbar inte för oss själva vi jobbar för att belöna redan fet belönade vd:ar. bra jobbat!
Verkar vara en både bra, praktisk och snygg bil. VAG är störst i bilvärlden redan inom 3 år läste jag i TeknikensVärld.
Kan nog bli en lika stor "SUCCE" som nya Beetle blev. Eller hur var det nu..............
Om Vatten Fall von regerings svammel kan bara sägas: Suck!
Trevlig bil men om man kunde gjort framlampor och det vita fältet med VW emblemet fram lite rundare hade det passat bättre till bilen i övrigt, och anspelat mer på retro
Småhäftig faktiskt! Hade varit ännu coolare om dom kunde ha den klassiska platta bussfronten, men jag antar att det finns krocksäkerhetsaspekter som sätter stopp för den konstruktionen nuförtiden...?
Ren eldrift vet jag inte om vi är redo för här i vårt kalla klimat. Men det är ju ett par år kvar till lansering, så mycket kan hända. Tillsats-etanolvärmare verkar ju vara ett spår att gå, men det löser ju som sagt inte "range anxiety"-problemet..
Jag håller helt med om framlamporna.
Det vore bra mycket snyggare med runda lampor och avsevärt mer praktiskt.
Och tillsatsbrännare måste man ju räkna med i en elbil även om bilen blir bättre isolerad än en konventionell bil, men hur blir det på sommaren?
En kompressor tar en hel del energi och har man inte en laddmotor som hjälper till får man nog en ganska begränsad körsträcka.
Ingen vill väl åka i en 400000 kronors bil utan luftkonditionering.
Annars tycker jag att det är en snygg och säkert ganska praktisk bil.
Tvåfärgslackeringen som var vanlig på 1950-talet har jag saknat i många år.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.