Nästa artikel
Flera bilmärken får kritik för reklammiss
Nyheter

Flera bilmärken får kritik för reklammiss

Publicerad 17 februari 2022
Biltillverkare som inte skriver ut förbrukningen och utsläppen i sina annonser får bakläxa av M Sverige.

Bilannonser måste innehålla information om hur mycket bilen förbrukar och hur stora utsläppen är. Enligt Konsumentverkets råd gäller det både förbränningsbilar och elbilar, och särskilt om annonsen gäller en specifik modell.

Men en granskning som organisationen M Sverige gjort visar att flera bilmärken inte alls innehåller dessa siffror.

– Det är allvarligt att biltillverkarna struntar i att uppge information som konsumenter förväntar sig. Det är ännu viktigare i dag än tidigare både eftersom fordonsskatten blir väldigt hög om utsläppen är höga, och eftersom förbrukningen även i elbilar påverkar kostnaden för att köra med bilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på  M Sverige.

Skoda och BMW uppger i granskningen att informationen fallit bort av misstag och detta ska åtgärdas. Volvo svarar att det är ”oklart vad som gäller för en elbil”. Mercedes har lagt informationen bakom en knapp men ska nu se över det beslutet, medan Polestar och Peugeot inte svarat. Volkswagen, Cupra, Audi och Mazda har marknadsfört bilarna på rätt sätt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.