Det är inte ovanligt att biltillverkarna använder vissa undantag för att garantin inte ska gälla. En granskning Vi Bilägare gjort har till exempel visat att en del märken förbjuder körning i regn och saltslask för att rostskyddsgarantin.
Nu uppger också organisationen M Sverige (tidigare Motormännen) att Volkswagens nybilsgaranti för de eldrivna ID-modellerna slutar gälla om bilen lämnas parkerad i mer än 24 timmar om temperaturen är under 30 minusgrader.
– Har man byggt en bil som inte klarar de låga temperaturer som råder på en marknad får man avstå från att sälja den där, alternativt marknadsföra den som en elbil för sommarbruk, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Inget villkor
Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk uppger dock för Vi Bilägare att det inte handlar om något villkor för att garantin ska gälla utan om en rekommendation. Enligt honom är ID-modellerna ”anpassade för alla former av temperaturer och väder”.
– Däremot är det ett känt faktum att ett litiumjonbatteri påverkas av värme eller kyla. Av den anledningen lämnar vi, till exempel i bilens instruktionsbok, skötselråd och rekommendationer till våra kunder. En sådan rekommendation är att inte låta bilen stå i mer än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader, säger han.
Det ska alltså inte handla om något särskilt villkor som gör att garantin upphör att gälla.
– Vi kan heller inte utläsa i bilens system om bilen har utsatts för dessa förhållanden. Vi har hittills aldrig varit med om några fel på våra bilar relaterade till dessa förhållanden och kommer inte heller att neka någon kund att åberopa gällande garantier, även om man parkerat bilen längre än 24 timmar och det varit kallare än –30 grader.
Ser över texterna
Däremot kan det finnas anledning att ändra texterna där rekommendationen står beskriven.
– Vi kommer att se över vår kommunikation för att se om vi kan bli ännu tydligare kring detta, säger Marcus Thomasfolk.
”Problemet kvarstår”
Men även om Volkswagen uppger att garantin gäller även för den som har parkerat bilen i kallt klimat, och att det handlar om ett skötselråd snarare än ett garantivillkor, lyfter M Sverige fram att bilens skötselråd enligt villkoren måste följas för att garantin ska gälla.
– Problemet vi vill föra fram är att villkor om skötselråd kopplade till specifika temperaturförhållanden som normalt råder på en marknad inte är förenligt med lagstiftningen om man struntar i att uppge om det i marknadsföring och i samband med försäljning, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Enligt honom kvarstår problemet även om texterna och formuleringarna kring skötselråden ses över.
– Det lär ändå finnas en orsak till att skötselråden ser ut som de gör i dag. Om Volkswagen menar att de inte behöver följas så kanske det trots allt finns ett behov att anpassa bilarna till vårt kalla klimat. Det som gäller för alla företag är att produkter som säljs på en marknad måste klara förutsättningarna som råder där.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 15 december 2021 SnookerPro skrev: Hur som…
- 15 december 2021 Tack för det, jag vill ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.