Minns du Fisker Karma? Den underliga laddhybriden som började byggas 2011 och skulle bli en utmanare till Tesla Model S?
Fisker Karma gick till historien som en av bilvärldens mest udda modeller och företaget gick i konkurs 2013. Men den återuppstod senare under namnet Karma Automotive, och nu visas en helt eldriven version av modellen upp.
Nyheten går under namnet Karma Revero GTE men till skillnad från hos Volkswagen betyder alltså inte GTE-namnet i det här fallet en laddhybrid utan en helt eldriven modell. Räckvidden ska ligga på upp till 65 mil och produktionen ska starta 2021.
Hur det blir med den saken vet vi först då. Prislappen är inte officiell.
Resterna av Fisker Automotive köptes upp av ett kinesiskt företag som nu investerat i utvecklingen av en eldriven modell. Den kommer i tre versioner med olika lång räckvidd – 33, 48 eller 65 mil – och den kompletterar de övriga modellerna i Reveroserien som alltså är laddhybrider med bensinmotorer.
Den kvickaste versionen ska klara 0–60 mph (96 km/h) på ”under 3,9 sekunder” och bilen får elektronisk momentstyrning som ser till att rätt hjul får rätt mängd kraft för att optimera accelerationen. Snabbladdningen är på 150 kW.
Första generationen Fisker Karma hade en fyrcylindrig bensinturbomotor från General Motors och ett 20 kWh-batteri som gav en elräckvidd på mellan fem och åtta mil beroende på körcykel. Bilen var före sin tid men samtidigt dyr och tung.
Ett fåtal exemplar såldes även i Sverige – sajten Car.info listar 27 exemplar som registrerade i Sverige, vilket är ganska imponerande med tanke på att bilen inte ska ha byggts i mer än knappt 2 500 exemplar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul! Detta projekt är realistiskt, i motsats till alla startups som ska revolutionera elbilsvärlden. De har ju en färdig uttestad plattform.
Ja, inte är det ofta man ser en Fisker. Såg dock en sådan i somras på torsdagsbilträff på Öland.
Jag såg en av de 27 i Malmö för ett år sedan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.