Nästa artikel
Fisker Karma börjar säljas i Sverige
Reportage

Fisker Karma börjar säljas i Sverige

Publicerad 24 maj 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Måste ”miljövänliga” bilar vara fula? Den frågan ställde sig danskättade Henrik Fisker och startade sedan biltillverkaren som bär hans namn. Drygt fem år senare lanseras märkets första modell i Sverige, Karma. Prislappen är sjusiffrig.

Som en katt bland hermeliner. Uttrycket må vara slitet, men det är så det känns att parkera långteststallets Dacia Duster vid Callisma i Danderyd, strax norr om Stockholm. Jag kliver ur den rumänska lågprisbilen, noterar en Aston Martin i p-rutan intill och stiger in i bilhallen.

Här är det tätt mellan lyxåken. Förutom Aston Martin representerar Callisma Koenigsegg, utför service på Bentley och nu har man också börjat sälja Fisker, exklusivt i Sverige. Jag har sett Karma tidigare men häpnar ändå av proportionerna med kortkorta överhäng och närmast gigantiskt axelavstånd, för att inte nämna 22-tumshjulen.

Den här marsdagen är Henrik Fisker på besök. Dansken har tidigare arbetat som formgivare för några av branschens tungviktare och ligger bakom bland annat Aston Martin DB9 och BMW Z8. Nu är han på turné för att etablera sitt eget bilmärke, han sveper med handen längs den fem meter långa karossen och slår fast att en bil med miljöprofil också kan vara snygg.

– Vi ville göra bilen spännande så att människor ska kunna säga: jag är stolt att äga en miljövänlig bil, säger Henrik Fisker och fortsätter:

– Vi är inte för alla. Vi gör bilar för människor som vill vara annorlunda, som vill bli sedda som annorlunda, som vill vara en del av en ny livsstil. Och vi tror att den livsstilen kommer att växa. Människor vill ha lyx, men det ska vara ansvarsfull lyx.

Bilföretaget med säte i Kalifornien tror att Sverige kan bli märkets största marknad i Skandinavien. Henrik Fisker menar att Karma sänder de rätta signalerna.

– Jag tror att svenskar vill visa att de är ansvarsfulla, det är så det svenska samhället fungerar, och jag tror att man kan visa det med den här bilen, säger han.

Trots att priserna börjar strax ovanför miljonstrecket beskriver Charlie Mannerfelt, som äger Callisma tillsammans med brodern Fred, responsen som ”enorm”. Hittills har bläck hamnat på uppemot 20 kontrakt och två bilar har levererats. Charlie Mannerfelt har redan en tydlig bild av kunderna.

– De är nytänkande trendsättare, de är designmedvetna, de vill ha det senaste i teknikväg. Entreprenörer, liksom. Och miljömedvetna.

Karma är en seriehybrid med räckviddsförlängare. Två elmotorer på totalt 403 hk driver bakhjulen och en bensinmotor som ger 260 hk agerar generator. Den senare är ansluten till batteriet, som i sin tur är placerat i kardantunneln. Bilen kan köras upp till 80 km på el och när krämen tar slut puttrar bensinaren igång.

När det gäller ny teknik är trygghet förstås extra viktigt, därför erbjuder Fisker nybilsgaranti på fyra år och lika lång tid med fri service. Man medger att batteriets kapacitet kan försvagas över tid, men påpekar även att batteriet kan bytas om tekniken utvecklas dramatiskt.

Eldriften innebär också att bilen är tyst. Av den orsaken har Karma utrustats med högtalare som sprider ett konstgjort motorljud och gör fotgängare varse om bilens framfart.

– Men vi ville inte ha något irriterande pipande, vi ville ha ett coolt ljud. Så vi vände oss till Hollywood och tog fram ett ljud som påminner om filmen Stjärnornas krig, säger Henrik Fisker.

Själv associerar jag surrandet till en avlägsen slagborr som tar sig an en vägg.

Fisker framhåller hela tiden sitt miljötänk. Bland annat är träpanelerna i kupén hämtade från Kaliforniens skogsbränder, på taket finns solceller och interiören är fri från animaliska produkter. Den miljömedvetne ska inte behöva sitta på en ko, är tanken.

Modellen Karma ska bygga upp varumärket och kratta vägen för en hälften så dyr volymbil, också den eldriven med räckviddsförlängare, som enligt planerna ska byggas i en gammal GM-fabrik i Delaware, USA, med start tidigast 2014. Den bilen uppges vara till 90 procent färdig.

Även om Fisker kommit en bit på vägen har resan knappast varit spikrak. Mjukvaran till Karma har strulat, amerikanska staten har frusit företagets lån och batterileverantören har tvingats byta batterier i alla levererade bilar. Henrik Fisker viftar bort bekymren och hävdar bestämt att företagets största problem är att hinna tillverka så många bilar som möjligt.

– Tyvärr finns det en hel del negativa människor som är rädda för ny teknik, rädda för ett nytt företag. Det finns många negativa röster där ute som försöker skapa negativ press, det får vi leva med, säger Henrik Fisker och jag kommer att tänka på Victor Mullers axelryckningar när Saabs bryderier kom på tal.

 Helst vill Henrik Fisker prata om de kändisar som kör Karma: skådisen Leonardo DiCaprio, USA:s tidigare utrikesminister Colin Powell och flickidolen Justin Bieber, för att nämna några. Jakob Nellemann från importören Nellemann har siktet inställt på en celebritet.

– Vi hoppas att vi kan locka Carl Philip, säger han med en slug grimas.

Tja, varför inte? Eller så ser man bara till att få ut bilen på gator och torg. Där kommer den garanterat göra avtryck.

Diskutera: Vad tror du om Fiskers framtidsutsikter i Sverige?

70 bilar

Så många Fisker Karma tror Callisma att man kan rulla ut till svenska kunder i år. Med ett förmånsvärde från 6 075 kronor i månaden väntas 70 procent bli företagsbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-24 08:48
mrbackoffice

Något ut av de läckraste bilarna på marknaden just nu. Som dessutom har låg förbrukning och (för att vara den typen av bil det är) ett bra pris. Bara att hålla tummarna att kvaliteten är hög nog.

Otroligt läcker är den iallafall!

#2 • Uppdaterat: 2012-05-24 09:25
SLAM

Godmorgon försäljningen har varit igång i flera månader i Danderyd!

#3 • Uppdaterat: 2012-05-24 18:16
Roy J

Det är ju inteprecis en bil för gemene man, men jag kan tänka mig att den klarar sig bra i sin prisklass.
Hade jag mina resurser på den nivån så skulle definitivt denna kärra finnas med.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-24 19:50
Serber

Ja bor man i villa och rör sig i storstan ofta så är den super, kanske lite för stor men man tar sig fram bra i Stockholm, såg en sån runt Odenplan för någon vecka sen och den är grymt snygg.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-24 20:08
Tobo

Jag såg en sådan på parkeringen vid TTA-tävlingen på Gelleråsen, Karlskoga för ett par veckor sedan. Mycket läcker bil!!

#6 • Uppdaterat: 2012-05-25 12:28
Hackenbush

Hade de gjort "flinet" i fronten lite mindre utstuderat hade designen varit perfekt. Tekniskt sett är det en verkligt bra konstruktion.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-04 18:50
Förmedlarbil

Hej alla glada bilägare!
Nu kan du annonsera ut din bil helt kostnadsfritt på www.förmedlarbil.se
Vi är en annonsplats för de bilägare som vill byta in eller sälja sin bil till bilhandlare.
Nu slipper du ringa runt till alla bilhandlarna i ditt län och fråga vad de är villiga att betala för din bil.
Med Förmedlarbil får du snabbt och enkelt bud från kvalitetssäkrade bilhandlare i ditt län.

Ge oss gärna feedback på vad ni tycker samt om ni har tips på förbättringar.
Vi finns för er och vill att ni skall få bästa möjliga upplevelse när du säljer din bil hos oss.

Med vänliga hälsningar
Förmedlarbil

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.