Nästa artikel
”Finns inte el så det räcker – elbilen bäst som andrabil”
Nyheter

”Finns inte el så det räcker – elbilen bäst som andrabil”

Publicerad 30 oktober 2020
Trafikforskaren Maria Bratt Börjesson gjorde flera uttalanden i SVT:s program om elbilar som fått många att reagera. Här förklarar hon sina svar.

SVT fokuserade på omställningen till elbilar i programmet Ekonomibyrån som sändes under tisdagkvällen, med intervjuer av forskare, journalister och experter.

I programmet deltog Maria Bratt Börjesson, som är professor i transportekonomi på VTI. Hon gjorde flera uttalanden som fått många att reagera.

Det första handlar om räckviddsångest. De flesta nya elbilar som lanseras i dag har en räckvidd på mellan 30 och 50 mil, enligt programmets expertpanel. Eftersom majoriteten av de bilresor som görs i dag är kortare än så fungerar den räckvidden bra, men vid långresor uppstår problem, enligt Maria Bratt Börjesson.

– I dag har man oftast en elbil som andrabil. Det stora hoppet blir den dagen vi har bara elbilar i hushållet, och där är vi inte än, säger hon i programmet.

Läs också: Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera

”Alla måste kunna ladda”

Även om elbilen kanske ses som en typisk andrabil för många är den sedan länge etablerad som förstabil hos andra.

"Konstigt. Jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt”, skriver till exempel en elbilsägare i ett diskussionsforum på nätet.

Det här uttalandet baseras på att många hushåll som har en elbil enligt SCB:s statistikdatabas också har tillgång till en annan bil, förklarar Maria Bratt Börjesson. 

”Men om jag haft tid i samtalet hade jag velat lägga till att det också finns en risk att det mest är storstadsbor som kan nyttja elbilen som enda bil i dag”, skriver hon och hänvisar till att Riksrevisionen kritiserat bonus/malus-systemet eftersom en stor del av bonusbilarna hamnar i storstadsområdena.

Hon vill också lägga till att elbilen säkert fungerar som enda bil för vissa hushåll redan i dag, men om omställningen ska kunna bli av fullt ut måste alla kunna ladda även vid exempelvis semester och julledighet.

”Om alla fem miljoner bilar går på el och ska laddas, ofta vid peakar i resandet, kan laddmöjligheterna få svårt att räcka till. Det är en stor omställning”, skriver hon.

Läs också: Stor genomgång: Så lång är räckvidden som bäst och sämst

Maria Bratt Börjesson är forskare på VTI. Johanna Lakso är vd för branschorganisationen Power Circle.

Elbrist eller inte?

Ett annat uttalande som Maria Bratt Börjesson gjorde handlade om elbrist. Räcker verkligen strömmen om alla ska köra elbil, undrar programledaren.

– Nej, det finns inte el så det räcker. Det är effektkapaciteten som är problemet. Det spelar ingen roll om vi sätter ut en massa laddstolpar för det finns inte tillräckligt med el, säger hon.

Det gäller att göra skillnad på effektbrist och kapacitetsbrist. Någon utbredd effektbrist är de flesta experter eniga om att det inte finns. Däremot kan det vara problem för strömmen att levereras regionalt och lokalt – det som brukar kallas kapacitetsbrist.

Bilden som målas upp i programmet är förenklad, enligt Power Circle.

”Energibranschen jobbar redan aktivt med att utveckla olika smarta lösningar för att elnätens kapacitet inte ska bli ett hinder i klimatomställningen. Dessutom kan elbilarna i en framtid komma att stabilisera elnäten”, skriver branschorganisationen i ett uttalande som svar på inslaget.

– Genom smart elanvändning och smart laddning kan elanvändningen öka utan att näten behöver förstärkas, säger Johanna Lakso, vd för Power Circle.

Maria Bratt Börjesson svarar att det finns ”flera kapacitetsbrister” att tala om.

”Jag menar att inte tillräcklig effekt kan komma fram för att många ska kunna ladda samtidigt. Speciellt inte om det rör sig om snabbladdning (högre effekt) och dessutom snabbladdning för tung trafik”, skriver hon.

Läs också: Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Oklar laddbilsandel

Maria Bratt Börjesson hävdade också att tio procent av de bilar som säljs i Sverige i dag är laddbara. I själva verket slog andelen laddbara bilar rekord i september och är nu uppe i över 34 procent, enligt siffror från Bil Sweden. Hittills i år ligger siffran på knappt 28 procent.

Hon uppger att hon utgått från myndigheten Trafikanalys siffror för 2019.

”Bilmarknaden uppför sig ju lite annorlunda för tillfället och corona har ju skakat om en hel del. Jag vet inte hur det påverkar andelen. Men i ett så kort program och när man inte styr samtalet hinner man inte få med alla om och men.”

Läs också: Billigaste elbilarna att äga – siffror för 36 modeller

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.