Den svenska marknaden för nya bilar börjar sakta återhämta sig efter vårens störtdykning på grund av coronapandemin. I september ökade antalet nyregistrerade bilar med 7,3 procent jämfört med samma månad förra året.
Återhämtningen beror på att biltillverkningen kommit igång och att återförsäljarna kan leverera bilar som beställts tidigare.
– Konjunkturen har återhämtat sig något snabbare än vi bedömde i våras, vilket gör att vi justerar upp årets prognos för personbilar från 270 000 till 280 000, att jämföra med 330 000 vid årets ingång, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
Han påpekar dock att det finns en stor osäkerhet kring hur bilförsäljningen kommer se ut under hösten.
Rusning för laddbilar
Elbilar och laddhybrider står nu för 34,4 procent av den svenska nybilsförsäljningen vilket är rekord för en enskild månad. Det är också betydligt högre än för september förra året då siffran låg på 13,5 procent.
Hittills i år har laddbilarna en marknadsandel på 27,9 procent jämfört med 11,2 procent under samma period i fjol.
Elbilar står hittills i år för 8 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för 19,9 procent. Bensinbilarna står för 37,9 procent och dieselbilarna för 23,4.
Läs också: Nya siffror: Rabattfest ger rusning efter laddbilar
Antal nyregistrerade bilar under januari–september 2020.
1. Volvo S/V60 (13 499)
2. Volvo XC60 (7 926)
3. Volkswagen Golf (6 886)
4. Kia Niro (6 863)
5. Volvo S/V90 (6 839)
6. Volvo XC40 (6 831)
7. Volkswagen Passat (6 366)
8. Volkswagen Tiguan (4 823)
9. Kia Ceed (4 641)
10. Toyota Corolla (4 271)
Antal nyregistrerade bilar under januari–september 2020.
1. Volvo S/V60 Recharge (4 762)
2. Volvo XC60 Recharge (4 033)
3. Volkswagen Passat GTE (3 732)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (3 351)
5. Kia Optima Plug-in Hybrid (2 722)
6. Tesla Model 3 (2 700)
7. Mitsubishi Outlander PHEV (2 062)
8. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid (1 979)
9. Kia e-Niro (1 799)
10. Volvo XC40 Recharge (1 739)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det tar många, många år för att en majoritet av alla nya bilar är elbilen och laddhybriden. Inköpspriset är mycket avgörande.
Carl: Om det redan är så i Norge, varför skulle det behöva ta "många, många år" innan det är så här? Nej, jag tror det kommer gå fortare än många tror. Jag tror att max 2-3 år bort så är majoriteten el eller laddhybrid, och 5-7 år bort är majoriteten ren el vad gäller nyköp av personbilar.
Henrik: Det är ju så i Norge för att elbilarna är extremt förmånligt beskattade jämfört med fossilbilarna. Och om det nu är så att dom stramar åt laddhybridernas skattelättnad här i Sverige, vilket verkar rätt troligt, så kommer ju omställningshastigheten inte öka. Totalt menar jag då alltså, elbilarna kommer fortsätta öka men det är ju inte omöjligt att laddhybridsförsäljningen får sig en törn och som vi ser så är det ju dom som är majoriteten av laddbilarna.
Politikerna bestämmer till väldigt stor del i vilken takt omställningen kommer gå i.
Det är en annan kultur i Norge. Dessutom är det mer förmånligare att ha elbil i Norge.
Och det är bara början. När alternativen nu börjar öka så kommer "ketchupeffekten" (tänker då på renodlade elbilar, laddhybrider är en kortlivad "etanolfluga").
Kia och Volvo hästlängder före övriga märken bland elektrifierade bilar i Sverige där Kia nu tagit täten och har dessutom hybrider som laddar själv Fler och fler privatpersoner lämnar de dyra Volvobilarna de närmaste åren.
Mildhybrider räknas inte det är mest spel för galleriet och gör nytta på tyngre bilar att få ned förbrukningen på bensinare så de närmar sig dieseln i förbrukning https://wp.me/p1IAXy-8cJ
Det verkar vara Tesla, Kia och VW som levererar när det kommer till rena elbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.