Tyska myndigheter kallade Fiat till utfrågning – men italienska biltillverkaren dök aldrig upp.
Den senaste tiden har tyska transportmyndigheten, KBA, ledd av transportministern Alexander Dobrindt pressat flertalet biltillverkare i utfrågningar om deras utsläpp. I veckan kallades såväl Fiat som Opel in till möten.
Fiat ställde med kort varsel in mötet, enligt Bloomberg. Motiveringen från Fiat ska i stort sett ha varit att myndigheterna inte har med det att göra.
– Detta icke samarbetsvilliga beteende från Fiat är helt obegripligt. Det finns konkreta anklagelser och det vore lämpligt om Fiat gav utredningskommittén en kommentar om detta, sa Alexander Dobrindt till Bloomberg.
Opel dök å sin sida upp till utfrågningen och medgav att det finns en mjukvara installerad i MPV-modellen Zafira, som stänger av avgasreningen under vissa hastigheter eller luftttrycksförhållanden. Opel påstår att anordningen är fullt laglig men tyska myndigheter håller inte riktigt med. Enligt Alexander Dobrindt är avstängningsanordningar enbart lagliga om det är livsnödvändigt för att skydda motorn och i detta fallet är det tvivelaktigt om det är motiverat.
Opel ska också lämna information om storsäljande Astra också har en liknande anordning installerad inom två veckor.
Diskutera: Varför tror du att Fiat inte ville komma till KBA:s utfrågning?
Fiat ställde med kort varsel in mötet, enligt Bloomberg. Motiveringen från Fiat ska i stort sett ha varit att myndigheterna inte har med det att göra.
– Detta icke samarbetsvilliga beteende från Fiat är helt obegripligt. Det finns konkreta anklagelser och det vore lämpligt om Fiat gav utredningskommittén en kommentar om detta, sa Alexander Dobrindt till Bloomberg.
Opel dök å sin sida upp till utfrågningen och medgav att det finns en mjukvara installerad i MPV-modellen Zafira, som stänger av avgasreningen under vissa hastigheter eller luftttrycksförhållanden. Opel påstår att anordningen är fullt laglig men tyska myndigheter håller inte riktigt med. Enligt Alexander Dobrindt är avstängningsanordningar enbart lagliga om det är livsnödvändigt för att skydda motorn och i detta fallet är det tvivelaktigt om det är motiverat.
Opel ska också lämna information om storsäljande Astra också har en liknande anordning installerad inom två veckor.
Diskutera: Varför tror du att Fiat inte ville komma till KBA:s utfrågning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen rök utan eld?
Fiats arrogans är exempellös!
Håller en slant på KBA.
Uppfriskande med myndigheter som visar mod!
Franska myndigheter gjorde för en tid sedan tillsalg mot Renault angående misstanke om utsläppsfusk.
Nu ser vi med tillförsikt fram mot den dag svenska myndigheter "rajdar" Volvo.
Tillsalg skall givetvis vara tillslag.
Dålig korrekturläsning.
Sorry!
Opel har i dag släppt en detaljerad förklaring bakom varför det fungerar som det gör och där kan man se att formuleringen att det handlar om "att skydda motorn är fel" - det handlar i stället om att förhindra ÄNNU VÄRRE utsläpp av andra ämnen, sotsvarta moln av partiklar t.ex... ökad förbrukning och dålig lukt.
DET är en viss skillnad.
Sammanfattningsvis kan man av redogörelsen för hur tekniken fungerar se att motorn är en total kompromiss, där den ena funktionen lägger krokben för den andra och gör det svårt att få allt all fungera - samtidigt.
Därav resultatet.
Nej jag tror att Opel är hinhåles bundsförvant här på jorden som gör allt för att jävlas med människor och är verkligen ond...ond ...ond i hela sin organisation.
Däremot är tex VW verkligen en ängel som vill alla väl och alltid...alltid...alltid har mänsklighetens bästa för ögonen. ;-)
Vad gäller Fiat.s frånvaro så har de väl inte hunnit skriva ihop sin påhittade historia om avgasreningen än...
Bara att Opel ändrat i sitt försvar när KBA betvivlade vad dom sa först är ju lite småskumt. Undrar hur lång tråden skulle vara om det handlade om ett annat tyskt bilföretag...
Sen att Fiat inte ens kom till mötet säger väl det mesta....
Jag tror att Peter E har helt rätt i sitt antagande!
Hmm... men det är väl den italienska motsvarigheten till KBA som skall sköta Fiats "affärer"? Dvs KBA har inget med saken att göra och heller ingen rätt att kalla Fiat till möte.
Vem vet, ligger det något politiskt bakom det här? Typ italienarna missnöjda med hur KBA skött VW-fusket?
Fiat - bilvärldens Maud Olofsson?
Bortsett från roliga skämt har Opel inte ändrat sin förklaring, eftersom man tidigare inte gav någon direkt förklaring.
Den nya rubriken är en som Opel säger i sin nu lämnade redogörelse - en missledande förenkling.
Redogörelsen för hur motorn fungerar visar tydligt att de egenskaper den försetts med är nödvändiga för specifikt denna Opelmotortyp.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.