Nästa artikel
Fiat Punto 2012 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Fiat Punto 2012 – rapport från provkörningen

Publicerad 10 februari 2012 (uppdaterad 13 februari 2012)
Fiat Punto får den tvåcylindriga TwinAir-motorn och uppdateras med omarbetad in- och utsida. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig utanför Milano, på Fiats testbana Balocco, för att provköra uppdaterade Punto.

Vad är nytt?
– Den har fått ny front, nya stötfångare fram och bak, uppdaterad interiör och så finns den nu med den tvåcylindriga TwinAir-motorn, som tidigare funnits i Fiat 500 och nu kommer till flera andra modeller, säger Fredrik Diits Vikström.

Hur är TwinAir-varianten att köra?
– Den har en speciell karaktär. Den varvar väldigt högt och sticker snabbt upp i 5 000 v/min. Turbon vaknar någonstans mellan 1 500 och 2 500 v/min och från och med det känns bilen riktigt pigg.

– Men den är inte så snål som den utger sig för att vara. Vi lyckades komma ner i en halvliter per mil när vi verkligen försökte, så i praktiken är det väldigt svårt att nå den deklarerade förbrukningen. Det här är en indikation på att bilen optimerats väldigt hårt gentemot den europeiska körcykeln.

Hur står den sig i konkurrensen?
– Det här segmentet är ju ett riktigt getingbo med massor av modeller, till exempel Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Peugeot 207 och många fler. Så man kan ju fråga sig: varför ska man köpa en Punto?

– Man ska också komma ihåg att den här bilen bygger på en plattform som introducerades 2005. Den har ganska många år på nacken. Om två år eller så lanseras sannolikt nästa generation.

Vad kostar den?
– Med TwinAir-motorn börjar priserna på 139 900 kronor. Insttegsmotorn, 1,2 liter på 69 hästar, kostar från 127 900 kronor. Bilen lanseras i mars.

Läs hela provkörningen i ett kommande nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Fiat Punto?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-10 15:39
Peugeote-Pär

I detta land så kommer nog inte Fiat Punto bli någon storsäljare...

#2 • Uppdaterat: 2012-02-10 17:00
däckoscar

en halvliter per kilometer låter lite högt tycker jag.........

#3 • Uppdaterat: 2012-02-10 17:20
Oomkullrunkelig

0,35 liter per kilometer... varför pratar vi inte samma språk som alla a dra i Europa och säger liter per 100 kilometer? Och varför håller vi på och larvar oss om "mil" - det är ju lika urtida som "miles!? Sluta nu.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-10 17:32
johseg01

Kan någon komma ett bra argument för detta köp?

#5 • Uppdaterat: 2012-02-10 17:46
Raphael

0,5 l/mil i blandad körning får anses helt okej för en 85 hästars bensinmotor i "Polo-klassen". Varför köpa en Fiat Punto?
Jo för att..
1. Den är snygg.
2. Den erbjuder en bra körställning med fina stolar, bra sikt och lätt att få rätt förhållande mellan pedal, ratt och stol. Jag minns när den var ny och visades på Stockholms bilsalong det var just 2005 och då fanns även nya Clio och Peugeot 207. Jag satt definitivt bäst i Punton, det var enklast få till körställningen rätt för mig i den plus vinterkängor fick plats (det var ju fortfarande vinter i Sthlm då!) Jag är 185 lång.
3. Den har helt okej utrymmen.
4. Den är snygg, (har jag sagt det redan?). Alltså den har en personlig egen formgivning som sticker ut, inte lika mjuk i formerna som konkurrenterna.
5. Den är trevlig att köra med bra komfort och pigga vägegenskaper.
6. Nya motorn är BRA!

#6 • Uppdaterat: 2012-02-10 21:21
olirc

Ägde en Punto inköpt 02 som årsmodell 99 och visst den var trevlig att köra men bränsleförbrukningen låg på 0.65 - 0.70/mil och nja det är lite för högt för en småbil med en 1.3L motor.

Antar att den tvåcylindriga historien är lika trevlig att köra som Suzuki Alto med trecylindrig motor dvs inget bottendrag alls. Iofs så har Punton Turbo men den hjälper knappast upp en motor som har dåligt bottendrag.

Nä då köper jag hellre en 2-3 år gammal bil med "normal" 4-cyl motor som tappat halva värdet men fortfarande har många bekymmerslösa mil kvar om jag hade dom pengarna som begärs för en ny Punto TwinAir.

Men för en miljöpartist så bör ju denna TwinAir vara ett bra alibi?

#7 • Uppdaterat: 2012-02-10 22:57
Pender

För egen del ägde jag en Punto -00, 60 hk. En utav de få bilar (av ca 50) jag ägt eller hyrt, som klarade sej i närheten av deklarerad förbrukning. (Peugeot 207, 120 hk var ett annat undantag.) Och bilen var helt otrolig på att klara stenskott på lacken. En grusbil sprätte 1000 små stenar på den. Inget synbart märke. Hyrde nyss en 2 år gammal Punto, 5300 mil. Den kändes som 5 år och 10.000 mil. Fast jag vet ju inte hur den hanterats.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-11 00:24
Roger Skagerström

Ännu en uppsättning vidrigt fula fälgar som förstör.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-11 08:32
johseg01

Jaha om man summerar köp kriterier för denna produkt så kan man sammanfatta enligt de senaste inläggen som följande:
1) Den är snygg
2) Fin ratt & pedal och stol.
3) Har bra köregenskaper vartfall under det första året, sedan lite subjektivt.
4) motorn är "bra" enlig vissa, andra säger törstig och trött.
5) Är bra på att hantera stenskott.
6 Modellen finns faktiskt hos uthyrare.
7) Miljöpartist vänlig (finns det bilar som är det?)
8) Har hyfade utrymmen.

Jag kan faktiskt tänka mig att det finns en del andra bilmodeller som kan vara ett alternativ.

#a • Uppdaterat: 2012-02-11 19:28
Pender

Johseg, det var inte så mycket klarade av att summera rätt. Men att Punto finns att hyra uppfattade du helt rätt. (Om nu någon skulle vara intresserad av att höra din fattningsförmåga när det gäller den den egenskapen. Det är inte unikt för Punto att finnas hos biluthyrare.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.