Det är trögt på bilmarknaden just nu, inte minst på grund av konjunkturen och de höga räntorna. Men för tillverkare av riktigt dyra bilar ser det annorlunda ut – Rolls-Royce slog till exempel försäljningsrekord förra året.
Även Ferrari går som tåget och 2023 kunde märket leverera rekordresultat. Dessutom är orderboken för 2024 fulltecknad.
Omsättningen ökade med mer än 17 procent till nästan 68 miljarder kronor. Med tanke på att Ferrari levererade 13 663 bilar ligger snittintäkten per bil på omkring fem miljoner kronor.
Rörelseresultatet låg förra året på över 18 miljarder kronor eller 1,3 miljoner per bil. Det ger en vinstmarginal på över 27 procent vilket är extremt högt i bilbranschen, och dessutom över 30 procent högre än 2022.
För att höja marginalen ytterligare storsatsar Ferrari nu på att få ännu fler bilköpare att skräddarsy sina bilar efter egna önskemål, något som ger stora intäkter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.