Trots ett grundpris på cirka 4,3 miljoner kronor, markant högre än rivalen Lamborghinis Urus, är orderboken för Ferraris kommande suv Purosangue fulltecknad. Eller fuv, som Ferrari själva vill att biltypen ska benämnas som: Ferrari Utility Vehicle. Den biltyp som Ferrari tidigare lovade att aldrig producera.
När biltypen trots det snart är ett faktum har modellen blivit en succé, redan innan produktionen ens har inletts, vilket beräknas påbörjas under nästa år.
Redan nu har nämligen Ferrari stoppat möjligheten att teckna order på modellen. För stunden är den beräknade väntetiden för Purosangue hela två år och Ferrari har inga ambitioner på att skapa utrymme för att utöka produktionen för att korta den kötiden. Målsättningen är att Purosangue aldrig ska överstiga 20 procent av sportbilstillverkarens totala årsförsäljning av bilar. En av fem sålda Ferraribilar ska alltså utgöras av en Purosangue, inte mer. Allt för att behålla exklusiviteten.
Den två år långa väntetiden ska ses i ljuset av att Ferrari normalt sett har 18 månaders leveranstid för sitt övriga program, där redan kända kunder prioriteras när det kommer till turordning.
Historiskt sett kan kötiden och beställningsstoppet bidra till att de som redan i dag beställt sin Purosangue rent av kan sälja sin bil för mer än nypriset. Denna typ av handel av exklusiva bilar med köstopp eller alltför långa leveranstider förekommer. Även Ferrari har tidigare drabbats av detta och den typ av handel brukar de inte se på med blida ögon.
Det är oklart om och i så fall i vilken mån ordrarna fått läggas med förbehåll, för att undvika handel med både orderpapper och bilar. Lika oklart är det när Ferrari öppnar upp orderböckerna för Purosangue igen.
Kommentarer till artikeln (2)
- 30 november 2022 Jag har ett svagt minne av…
- 30 november 2022 "Historiskt sett kan kötiden…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.