”Då får du skjuta mig först”. Så svarade den dåvarande vd:n Sergio Marchionne när han år 2016 fick frågan om Ferrari hade planer på att bygga en suv.
Men nu är den alltså här. På tisdagskvällen introducerades världen för Ferrari Purosangue – en högbyggd, fyrhjulsdriven, fyrsitsig bil som väger långt över två ton, redan innan den 100 liter stora bensintanken är fylld.
Modellen är av allt att döma en omedelbar framgång. Redan i samband med lanseringen meddelade Ferrari att över 2 000 personer har lagt en beställning på fyramiljonersbilen – och att orderböckerna snart kan komma att stängas. För att bevara dess exklusivitet har företaget bestämt att produktionen ska begränsas till en femtedel av Ferraris totala försäljning – vilket innebär omkring 3 000 exemplar per år.
Purosangue betyder ”fullblod” på italienska – och Ferrari vägrar kalla sin nya modell för en suv. Enligt dem är det i stället ”en autentisk, fyrsitsig sportbil”.
– Snälla kalla den inte för en suv. Det är en Ferrari, sa vd:n Benedetto Vigna till journalisterna på plats under invigningen.
Ferrari har utvecklat en ny typ av aktiv fjädring för bilen som de menar får den att kännas som en riktig sportbil på vägarna – trots den otympliga karossen och den höga tyngdpunkten. Systemet kallas för Ferrari Active Suspension System, och innebär i korthet att varje fjäder har en elmotor som blixtsnabbt kan dra in eller skjuta ut hjulet vid behov. Det ska motverka nigningar och krängningar, och samtidigt göra färden mer behaglig.
En 6,5 liter stor och 725 hästkrafter stark V12-motor står för framdrivningen. För att optimera viktfördelningen är motorn placerad bakom framaxeln i bilen, och växellådan är monterad på bakaxeln. Fyrhjulsdriftsystemet är av samma typ som i Ferrari FF och GTC4 Lusso, där drivningen till framhjulen kommer från en separat växellåda framför motorn. Det innebär också att framhjulsdriften bara är aktiv på de fyra lägsta växlarna.
Invändigt erbjuds gott om plats för fyra välbeställda vuxna och deras bagage. Bakdörrarna är hängda i bakkant, som på en Rolls-Royce, vilket ska underlätta in- och urstigning. Det finns ingen central infotainmentskärm, i stället sitter det ett digitalt instrumentkluster framför ratten, och en extra skärm på passagerarsidan.
Elektrifiering nämns inte alls i pressmaterialet, men det är inte långsökt att Purosangue framöver kommer att erbjudas som laddhybrid med V6- eller V8-motor. Ferrari planerar också en helt eldriven bil till år 2025.
Motor: V12, sugmotor, 6,5 liter. 725 hk vid 7 750 r/min, 716 Nm vid 6 215 r/min.
Yttermått: 4 973 mm lång, 2 028 mm bred, 1 589 mm hög.
Torrvikt: 2 033 kg.
Prestanda: 0–100 km/h på 3,3 sekunder. Toppfart: Över 310 km/h.
Pris: Över 4 miljoner kronor. Leveranserna börjar nästa år.
Kommentarer till artikeln (9)
- 20 september 2022 höjd 1589 OCH 5m lång,…
- 14 september 2022 40-talisten skrev: V12:a på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.