Ferraris ”superhybrid” med tre elmotorer och 1 000 hk lanseras nu i en öppen version kallad SF90 Spider. Det är märkets första laddhybrid med cabrioletkaross.
Drivlinan består precis som i coupéversionen av en dubbelturbo-V8 och tre elmotorer som tillsammans ger 1 000 hk och 900 Nm. Bilen är fyrhjulsdriven tack vare eldriften och har en åttastegad dubbelkopplingslåda.
Ferrari SF90 Spider klarar 0–100 km/tim på 2,5 sekunder och 200 km/tim tar sju sekunder att uppnå. Toppfarten är 340 km/tim. Batteriet är på 7,9 kWh och elräckvidden blir 2,5 mil. På eldrift är bilen dock begränsad till 140 km/tim.
”Viktstraffet” för den öppna versionen är 100 kilo.Taket tar upp 100 liter bagageutrymme och kan fällas ned på 14 sekunder.
Vi har inga uppgifter om prislappen, men sju års fri service ingår i köpet. Den som hade hoppats ta del av den svenska miljöbilsbonusen går dock bet: bilen släpper ut drygt 100 gram koldioxid per kilometer och gränsen för att få bonus ligger på 70 g/km.
Med tanke på att coupéversionen med fast tak går loss på omkring sju miljoner kronor hade dock miljöbonusen ändå inte gjort särskilt stor skillnad.
Tidigare i november gjorde Ferrarichefen Louis Camilleri klart att märket inte ska satsa på någon helt eldriven modell.
– Jag ser verkligen inte framför mig att Ferrari går till 100 procent eldrift och särskilt inte under min livstid kommer vi ens nå till 50 procent, sa han i samband med att Ferraris kvartalsrapport presenterades.
Läs också: Ferraris drömsiffra – som ingen annan kommer i närheten av
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En relik för gamla gubbar!
Tur man är gammal;-)
MVH AL
Skall du köpa? Jag gillar inte sportbilar, men jag förstår att många har detta som hobby. Sportbilar brukar ha höga utsläpp, men jag tycker om man har det enbart som hobby och inte som bruksbil är det OK.
Den är väldigt låg och väldigt lätt Vargen, alltid något :)
Nä, under 1,48 meter är ingen för mig..så vig är jag inte. Nästa bil blir 1,5-1,55 meter hög (lagom).
Bagageutrymmet var litet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.