För korta kan orsaka köer, men studie visar att även för långa omkörningsfält på 2+1-vägar kan påverka restiden negativt.
VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, har simulerat omkörningssituationer på mötesseparerade vägar med växelvis omkörningsfält, så kallade 2+1-vägar. Målet var att kunna visa vilken längd på omkörningsfältet som ger bäst framkomlighet.
– Baserat på resultaten är det rimligt att dra slutsatsen att omkörningsfält mellan 1.050 och 1.400 meter innebär kortast restid. Men det ska nämnas att skillnaden i genomsnittlig restid mellan de olika utformningarna inte är statistiskt signifikanta, säger Viktor Bernhardsson, forskningsingenjör på VTI. Alltså är det inte lönt att bygga om redan existerande 2+1-vägar eller bygga alla nya omkörningsavsnitt enligt den längd som VTI kommit fram till.
– Däremot är det rimligt att ifrågasätta konceptet med att bygga långa omkörningsfält, som den nuvarande rekommendationen i Trafikverkets riktlinjer för vägar- och gators utformning till viss del antyder. Resultaten från simuleringsstudien visar också på att mycket korta omkörningsfält har negativ inverkan på restiden, säger Viktor Bernhardsson.
Eftersom testerna gjorts i simulator och verkligheten inte är lika tillrättalagd säger VTI att det skulle behövas mer analyser i omkörningsbeteende och vävningsbeteende på dessa vägavsnitt.
Diskutera: Vad tycker du om 2+1-vägar?
– Baserat på resultaten är det rimligt att dra slutsatsen att omkörningsfält mellan 1.050 och 1.400 meter innebär kortast restid. Men det ska nämnas att skillnaden i genomsnittlig restid mellan de olika utformningarna inte är statistiskt signifikanta, säger Viktor Bernhardsson, forskningsingenjör på VTI. Alltså är det inte lönt att bygga om redan existerande 2+1-vägar eller bygga alla nya omkörningsavsnitt enligt den längd som VTI kommit fram till.
– Däremot är det rimligt att ifrågasätta konceptet med att bygga långa omkörningsfält, som den nuvarande rekommendationen i Trafikverkets riktlinjer för vägar- och gators utformning till viss del antyder. Resultaten från simuleringsstudien visar också på att mycket korta omkörningsfält har negativ inverkan på restiden, säger Viktor Bernhardsson.
Eftersom testerna gjorts i simulator och verkligheten inte är lika tillrättalagd säger VTI att det skulle behövas mer analyser i omkörningsbeteende och vävningsbeteende på dessa vägavsnitt.
Diskutera: Vad tycker du om 2+1-vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är väldigt enkelt.
På 70-90 km/h vägar är 2+1 fantastiskt.
På 100+ km/h vägar helt galet och ställer till mer problem än nytta.
Gör E4:an 2+2 från söder till norr tack!
Stoppklossarna är alla på 2+1 vägar som när det blir ett körfält på en 100-väg saktar in till 80 för att de tror att den enda filen är för smal för deras bil eller så saktar de in för att det blir lite otäckare att kolla facebook om det bara är en fil.
Har haft förmånen, om det nu är en förmån med nödlösningar, att få jobba med prosjektering av denna vägtyp ända sedan den introducerades i Sverige. Optimal längd var redan för 15 år sedan, mellan 1-1,5 km. Under 1 km för korta och vid närmare 2 allt för långt. Sen är vägtypen, oavsett vad man kan tycka om nldlösningen, en stor bidragande orsak till minskningen av dödsolyckor i trafiken orsakade av frontalkollisjoner. Var glad att finns många 2+1 vägar med 100km/Tim annars skulle dom vara begränsade til 80km/Tim i dag.
Sen är det väl inte vägarna som ger ett dåligt trafikklimat, är väl ändå till 100% beroende på bilisterna som i dag skall fram i sin egen fart till varje pris. Anpassning till trafikrytm, väg och väder. Försvann det med fyrhjulsdrift och stora oftast Tyska premiumbilar?
2+2 är givetvis bättre men vi har politiker som hanterar våra pengar efter sämsta förmåga.
Undrar när vi kommer att få se vår första smarta politiker, kommer det att hända?
Ja, det är otroligt irriterande och alldeles onödigt med folk som tappar farten när det blir 1-filigt, det är runt 4 meter mellan räckena men tydligen tror folk att det är 2 meter... Resultatet blir ryckig trafik och onödiga omkörningar. För kort omkörningssträckor är tämligen meningslösa då många inte ens får upp farten nog för att köra om en enda bil, än mindre en lastbil. Resultatet blir panik när det plötsligt blir 1-filigt igen. Sedan borde det vara standard på "vinkeln" som avslutar 2-filigt mot 1-filigt. Ibland sker det mycket abrupt.
Bygg riktiga vägar istället med 2+2. Problemet är att man vinner inga val på att ta beslut som först uppskattas nästa mandatperiod.
@Hacken
Istället för att vara gnällman så kan du väl prova på och bli fritidspolitiker i din hemkommun, du kommer inse att det inte är helt enkelt alla gånger.
Nej Benny, jag är för dålig på att ljuga för att kunna bli politiker.
Tänk om folk kunde stressa av i trafiken och inse att man faktiskt inte måste passera alla bilar man ser på landsvägen.
Jag har sagt det förut och fortsätter notera den märkligheten att 1 fältet alltid är längre än 2 fältet oavsett körriktning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.