Vanligaste begbilen: Volvo V70.
Den privata bilförsäljningen minskade under 2017 års första månader. Samtidigt gick försäljningen av begagnade bilar i bilhallarna upp.
Under januari till mars 2017 såldes 269.053 begagnade bilar, enligt siffror från Bilregistret som statistikföretaget Vroom tagit fram på uppdrag av bilvärderingsverksamheten KVD Bilpriser. Det är den högsta siffran någonsin under årets första tre månader. Jämfört med samma period förra året ökade försäljningen från bilhandeln från 33,7 till 35,9 procent det första kvartalet 2017. Den privata bilförsäljningen backade: från 52,5 procent till 50,5 procent.
Vanligaste begagnatmodellen är Volvo V70, följt av Volkswagen Golf och Passat. Vanligaste färgen på begagnatbilarna som såldes var svart, följt av vit och röd. Mestandels var det bensindrivna bilar som bytte ägare: 66,3 procent av begagnatförsäljningen bestod av bensinbilar. Dieseln stod för 28,5 procent och hybrider, gasbilar eller eldrivna bilar utgjorde endast 1,67 procent av begmarknaden.
– Miljöbilar har fortfarande en väldigt liten andel av den totala andrahandsmarknaden. Vi ser dock en svag ökning men från väldigt låga nivåer, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Vanligaste begagnatmodellen är Volvo V70, följt av Volkswagen Golf och Passat. Vanligaste färgen på begagnatbilarna som såldes var svart, följt av vit och röd. Mestandels var det bensindrivna bilar som bytte ägare: 66,3 procent av begagnatförsäljningen bestod av bensinbilar. Dieseln stod för 28,5 procent och hybrider, gasbilar eller eldrivna bilar utgjorde endast 1,67 procent av begmarknaden.
– Miljöbilar har fortfarande en väldigt liten andel av den totala andrahandsmarknaden. Vi ser dock en svag ökning men från väldigt låga nivåer, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Topplista: Vanligaste begbilarna januari-mars 2017
(Placering, modell, antal sålda.)
1. Volvo V70: 17017 st.
2. VW Golf: 12731 st.
3. VW Passat: 10781 st.
4. Saab 9-5: 6506 st.
5. Audi A4: 5831 st.
6. Saab 9-3: 5600 st.
7. Ford Focus: 5459 st.
8. Volvo V40: 4502 st.
9. Audi A6: 4275 st.
10. Opel Astra: 4150 st.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visar att man inte kan lita på folk idag
Vänta några år så kommer det fler miljöbilar i form av XC60 ut på beg marknaden...
Det är väl inte konstigt alls...Bara att kliva in i bil hallen och skriva under och med extremt låg ränta och vrida om nycken och köra hem.... I stort sett omöjligt att sälja en begagnad bil för mycket pengar (150 och upp) när det är som det är utan bara att byta in
Det lite konstiga här är att det förmodligen är leasing som ställer till det, eller låga räntor och enkelt bara gå in till bilhandlare och köra därifrån med ny bil med nästan inga pengar på fickan. Igår bytte en granne in sin relativt nya V60 mot en XC60.. och man är fundersam om detta verkligen var bra? Många nya bilar är bra, men tyvärr är det de smutsigaste som säljer. Vad händer om 5-10 år när dessa bilar skall in på bg marknaden? Har sett att det står rätt många XC60 hos handlaren som ingen vill han, dyra att äga, hög förbrukning gör dem ointressanta.
Vargen det är säljarna som övertalar köparna,dom som inte riktigt vet. Dom vill kränga så många dieslar det går innan skatten höjs och så har dom 50% mer avans på alla tilläggen som awd och lull lull. Har sista månaderna provat det mästa under 300 papp och det är det jag märkt hos många handlare
Har noterat många som säger att det är nästan omöjligt att sälja sin bil privat på Blocket numera, frågan är väl om det kommer fortsätta? Själv har jag bara sålt en endaste bil privat sedan slutet av 90-talet (och den sålde jag för ett år sedan och det tog två timmar innan den som sedan köpte den hörde av sig och nästan inget av den prutmån på 25% jag räknat med få acceptera behövde användas) så jag vet inte om det mest handlar om volymmodeller eller om samma sak gäller för lite mer ovanliga alternativ.
Jag antar att många av de enkelt utrustade mindre bilar som verkligen exloderat på leasingmarknaden kommer att exporteras till tillväxtmarknader där efterfrågan är större, men rimligtvis borde restvärdena sjunka och därmed göra kalkylen mindre attraktiv (om än mer rättvisande)?
Jag vet att bilen är helig och alla skall har rätt att köpa den man vill jag, men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och miljöperspektiv blir det nog sämre med all leasing och bilar som byts ut i allt snabbare takt. Förr hade man sin bil i 20-30 år.. idag är vi snart nere i under 10 år.
Tyckte jag läste nyligen att billeasingmarknaden börjat tappa lite.
Poppo
Nåja, med rätt pris går allt att sälja på blocket även bilar. Tror nog snarare att många privatsäljare övervärderar sina egna fordon. Varför köpa en högt prissatt begagnad bil när man kan köpa en ny för samma pris?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.