Tekniken går framåt och biltillverkare börjar närma sig bilen som klarar av körningen själv. Mercedes har redan kört tio mil i olika trafikslag utan att röra ratten, samtidigt som Tesla påstår sig nästan vara klara med tekniken. Dessutom har IT-jätten Google jobbat på att utveckla självkörande bilar under en längre tid.
Men än finns hinder på vägen för de självkörande bilarna. Förutom lagstiftningen finns ett kanske ännu större problem. En undersökning av ORC International som beställts av försäkringsbolaget Chubb har frågat 1 000 vuxna amerikaner och kommit fram till att folk är utbrett skeptiska till tekniken.
Trots att många olyckor orsakas av förares risktagande var bara 18 procent av de tillfrågade beredda att köpa en självkörande bil. Något fler, 22 procent av de tillfrågade, skulle låta en anhörig sätta sig en sådan bil.
Inte rädda för att sova
13 procent av de tillfrågade, alltså en majoritet av dem som skulle kunna tänka sig att köpa en självkörande bil, litar samtidigt blint på tekniken och skulle kunna tänka sig att sova bakom ratten medan bilen sköter körningen.
Trots att de är skeptiska till tekniken skulle många av de tillfrågade kunna tänka sig att betala extra för automatiserad teknik som redan finns i dagens bilar. 88 procent skulle kunna tänka sig körfältsvarnare, medan 77 procent vill ha krockvarnare med autobroms. 70 procent skulle kunna tänka sig en bil med system som håller avståndet till framförvarande.
Diskutera: Skulle du våga sitta i en självkörande bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem behöver självkörande bilar?
Som Hackenbush skrev för en tid sedan har det ju funnits i många år.
Det kallas taxi!
Om jag vill ha en självkörande bil så anställer jag en chaufför.
Och när jag vill köra själv så ger jag honom ledigt.
Enkelt och bra.
Dessutom kan chauffören tvätta bilen också och hämta min morgontidning så jag får läslektyr till morgontoasten och mina scones när jag dricker thé. Kan dessa elektroniska mackapärer göra det? Inte? Då ska jag inte ha en. Trams Mercedes!
Jag tycker det är allvarligt att Mercedes vill göra miljoner människor över hela världen arbetslösa genom att införa självkörande bilar, och därigenom ökar ländernas skuldsättning till bankerna genom att det blir mer pengar att betala ut i arbetslöshetsersättning. Mercedes hotar helt enkelt både tillväxt och den globala världsekonomin med sitt tilltag.
Det är bäst att vi skrotar denna idé snarast möjligt.
Och internet är bara en fluga eller vad säger ni grabbar?
Ha, bra Arbu11! Precis som dem första datorn bara hade en bråkdel i minneskapacitet mot vad du kan få i en miniräknare eller mobil idag. Utveckling - vad är det?
Självkörande bilar kommer att bli lika självklara som robotarna som monterar dem. Ingen kommer att förstå varför en människa måste se till att bilen följer vägen. Vill man själv leka med kontrollerna så ber man sin bil att bli körd till närmsta nöjespark.
Arbu, du samman fattar det bra :-)
Hade en hyr Golf7 med avstånds farthållare, fungerade helt otroligt bra.
Stofilerna tror antagligen att de bromsar bättre i en panik situation än ABS bromsar med!
Inte konstigt, man är alltid orolig i början med ny teknik, minns hur många som blev rädda för de första låsningsfria bromsarna. Men steget från vad vi har nu är inte så stort som man kan tro - med adaptiv farthållare, aktiv vingelvarnare och emergency brake/city stop så kan man köra automatiskt ganska långa sträckor redan.
Nöjet med att ha bil är att köra den, annars kan man lika gärna åka tåg om det ändå inte blir skillnad i upplevelse. Och nej detta handlar inte om rädsla för ny teknik, utan det handlar om vad har man en bil till. Jag vill inte ha en självkörande cykel heller eller självstyrande rullskridskor. Om jag inte får vara med och påverka, varför ska jag då vara med överhuvudtaget? Låt oss ta bort människan helt och hållet så kan dessa självkörande och självstyrande apparater få leva i fred utan oss så flyttar jag till en annan planet där jag kan få bestämma över mitt eget liv och där jag ser att jag har en kropp och sinnen som är till för att användas. :)
Få se nu:
E45:an nånstans mellan Slagnäs och Storuman i mitten på december:
-15C, packad isbana, extremhalka och spårigt, några centimeters nysnö på vägbanan, en meter höga snövallar och så mitt i en kurva möter jag en timmerbil i full syra.
Då skulle jag alltså sitta med armarna i kors och lita på att elektroniken fungerar till 100% och tar rätt beslut? Knappast...
Under ideala förhållanden funkar det säkert men verkligheten är oftast någonting helt annat.
KaptenOberkomm - när den självkörande bilen klantar sig så gäller samma ansvarsfördelning som med andra system. Det är ägaren som i först hand är ansvarig. Sedan kan ägaren i sin tur utkräva ansvar från dem han han anlitat om han anser att de har skulden. Det är naturligtvis en fördel att all information om olycksförloppet finns sparad.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.