Nästa artikel
EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Olle!
Nyheter

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Olle!

Publicerad 24 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Olle Ström vill ha en rymlig och bekväm bil för 180 000 kronor som klarar att ersätta de två tidigare. Expertpanelen utser bästa köpet.
Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen

ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:
Olle Ström
Ålder:  67  år
Budget: 180 000
kronor
Kör: Peugeot 107 och Volvo V70
Vill ha: En rymlig, snål och bekväm bil som klarar att ersätta de två tidigare.


BÄSTA KÃ-P!
Ny
bil:
Kia Venga 1,4 CRDi komfort
Pris: 169 900 kronor
Euro
NCAP:
4 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: Praktisk, snål, hyfsat bekväm, 7 års garanti.


Nästan
ny:
Peugeot 308 SW MCP HDI -09 4 000 mil
Pris: 153 800 kronor
Euro
NCAP:
5 stjärnor
Rostskyddsbetyg: 3
Därför: Rymlig, bekväm, snål, kvalitetslyft, robot-låda.


Begagnad:
Mercedes B180 CDI -05 8 000 mil
Pris: 138 900 kronor
Euro
NCAP:
5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 3
Därför:
Högbyggd, tyst, rymligt baksäte, låg förbrukning.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-24 10:59
Jarl (ej verifierad)

Vi Kiaägare?
VW Polo 1.4 Masters säger jag.
Under 150', grym komfort, bra size och lagom snål.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-24 11:17
Volvoiten (ej verifierad)

Man får ju inte glömma när det gäller betygen i krocksäkerhet, att Venga testades efter nyår då kraven höjts. Förut fick ju i princip alla bilar 5.a i betyg.
Jävligt tuff bil det där. Men är lite skeptisk då motorn tydligen ska vara lite slö...
En 1,6 liters hade nog suttit som en sportmössa i den....

#3 • Uppdaterat: 2010-03-24 11:54
Raphael (ej verifierad)

En Kia Venga har ingen chans mot Citroën C3 Picasso, som med 1.6 HDI och fullutrustad ligger på 169 900 kr. Picasson är rymligare, bekvämare, har fler finesser, erkänt goda vägegenskaper och skön komfort. Jag har en själv!

#4 • Uppdaterat: 2010-03-24 12:06
Emme (ej verifierad)

Raphael provkör kian först innan du uttalar dig.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-24 12:51
Seken (ej verifierad)

Polon: För liten i detta sammanhang.
C3 Picasso: Trots att den är förvånansvärt snål, sett till höjd och rymd (körde 1 vecka i Frankrike), handikappas den av att missa 5 års gratis skatt (dessutom missar man 6000 kr/år i gratis parkering i Gbg.)

#6 • Uppdaterat: 2010-03-24 12:54
Tobbe (ej verifierad)

VW Polo är på tok för liten och trångt. Citroën C3 har kvalitetsmissar. Har provkört bägge två. Kia Venga där emot tror jag är ett bra val. Den känns rymligare i kupén. Dock håller jag med om att Polon är tyst och bekväm för att vara en småbil., åtminstone för föraren.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-24 13:34
Gösta (ej verifierad)

Kom ihåg att en katalysator till Venga kostar 40 000:-. Kanske går på garanti eller inte, är det värt att chansa?
KIA vill inte lämna ut vilka delar som ingår i 7-åriga garantin. Det är lite flytande från gång till gång.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-24 13:49
Rålle (ej verifierad)

Raphael är helt rätt ute. Citroën C3 Picasso uppfyller alla kriterier: Rymlig = absolut, snål = yes, dieseln drar under halvlitern, bekväm = klassisk fransk komfort. En kanonbil till ett mkt bra pris dessutom. Plus att den har lite karaktär vilket Kian helt saknar. 308:an är också ett bra köp om man kan leva med det i mitt tycke gräsliga utseendet.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-24 14:29
Raphael (ej verifierad)

Emme, Vengan må vara en av de bästa som Kia någonsin har gjort men jämfört med den franska komforten i C3 Picasso, dragkraften från 110 hästars dieseln, den låga ljudnivån, den fina körställningen, den goda sikten - Picasson har tunnare A stolpar och breda B stolpar istället så den har närmast panorama utsikt, och flexibiliteten i baksätet och bageutrymmet (skjutbart baksäte individuellt för varje del, ställbart ryggstöd i lutning bak, dubbla bagagerumsgolv, enormt smidig fällning av ryggstöd med ett enkelt handgrepp) - gör helt klart Picasson till vinnare.
Under vintern har jag snittat min Picasso HDI på 0,48 l/mil, inklusive både landsvägs och stadskörning. Det är lägra än många miljöklassade dieselbilar som är gjorda för EU:s körcykel och därmed drar betydligt mer i verklig trafik. Så i realiteten så är min C3 Picasso mer miljöbil än många miljöklassade dieslar.
Kvalitetsmissar? Min C3 Picasso fungerar utan mankemang och jag upplever den har en närmast lyxig känsla inuti med hög kvalitet på alla material och najs touch med kromringar omkring detaljer som ventilationsgaller. Mycket tyg i kupén och en mjuk, softad yta ovanpå den stora frampanelen. Digitalinstrumenten är lättavlästa och synbara under alla förhållanden. Farthållare, fartbegränsare, ESP, parkeringsassistans vid backning, MP3-kompatibel stereo med USB/AUX uttag, läderratt, regnsensor, smidig styrning och skön värme. Har startat på första nyckelvridet även när det var neråt -30 och det tycker jag är bra för en diesel!

#a • Uppdaterat: 2010-03-24 14:30
Emme (ej verifierad)

Gösta: Var det inte 27000kr? Hur som helst så har de sänkt reservdelspriset sen det togs up i Vibilagare. Av de som rekommenderas så skulle jag helst ta Kian. Helt klart. Testa provkör bilen ni som inte håller med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.