Magnus Gustafsson har en budget på 220 000 kronor och vill ha en bekväm, tyst och snål bil med bra körställning. Expertpanelen utser bästa köp.
Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.
I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.
Expertpanelen
ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses
det bästa köpet.
Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.
Namn: Magnus Gustafsson
Ålder: 48 år
Budget: 220 000 kronor
Kör: Audi A8, 4.2 -03
Vill ha: Komfortabel, tyst och snålare bil med automatlåda och bra körställning.
Ny bil: Mercedes A 180, automat
Pris: 217 800 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 3
Därför: Känns mycket större än vad den är, bra sittkomfort och jämförelsevis tystgående.
BÄSTA KÃ-P!
Nästan ny: Volvo S80, 2.5 T, -09/6000 mil
Pris: 218 400 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg: 4
Därför: Tyst, bekväm och säker. En färdigutvecklad modell som är klart underskattad i bilvärlden.
Begagnad: BMW 523i, 190 hk, -07/8000 mil
Pris: 216 000 kronor
Euro NCAP: 4 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: Tyst och bekväm, mycket trevlig att köra. Kvalitet som håller länge.
Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.
Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.
Expertpanelen
ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses
det bästa köpet.
Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.
Namn: Magnus Gustafsson
Ålder: 48 år
Budget: 220 000 kronor
Kör: Audi A8, 4.2 -03
Vill ha: Komfortabel, tyst och snålare bil med automatlåda och bra körställning.
Ny bil: Mercedes A 180, automat
Pris: 217 800 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 3
Därför: Känns mycket större än vad den är, bra sittkomfort och jämförelsevis tystgående.
BÄSTA KÃ-P!
Nästan ny: Volvo S80, 2.5 T, -09/6000 mil
Pris: 218 400 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg: 4
Därför: Tyst, bekväm och säker. En färdigutvecklad modell som är klart underskattad i bilvärlden.
Begagnad: BMW 523i, 190 hk, -07/8000 mil
Pris: 216 000 kronor
Euro NCAP: 4 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: Tyst och bekväm, mycket trevlig att köra. Kvalitet som håller länge.
Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.
Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
S80 är inte underskattad i bilvärlden - den bedöms efter vad den verkligen är.
Sen kan man ju diskutera om det inte är en sargad och snarstucken svensk stolthet att inte kunna acceptera att den svenska stoltheten S80 faktiskt är en medelmåtta.
Som ni skriver är S80 kraftigt underskattad. I Sverige såldes endast 112 stycken S80 under februari, 49:e mest sålda bilen
Säkert har S80 blivit bättre och är nog ett ganska bra köp nu, men jag vet att för ett antal år sedan var det mycket trassel på den.
En av mina kompisar har haft återkommande fel på framhjulslagren, de höll i princip 3000 mil innan byte.
Men lagerfel verkar ha varit ett typiskt fel på många Volvomodeller.
Eller så rekommenderar man honom att behålla sin nuvarande bil. Han kommer förmodligen att få riktigt dåligt betalt för A8:an, och alla de föreslagna modellerna är i ärlighetens namn nerköp på ett eller annat sätt.
Det enda de kan konkurrera med är förbrukningen. Ha kvar en något högre förbrukning, men åk i en lyxbil istället, är mitt förslag.
JÄGAREN: Snälla sluta skiva på ViB, vänligen sök dig till annan lämplig hemsida. Tack på förhand.
Papi Raul:
Och på vilket sätt är din kommentar mer konstruktiv än Jägarens? Föreslår att du också skaffar dig en egen hemsida att skriva på.
Tack på förhand!
BMW 5-serie tycker jag är bäst val av de här tre bilarna. Där snackar vi riktig kvalitet.
PAPI RAUL: Kan du förklara lite mer detaljerat vad som var fel på mitt inlägg nedan? Tog det emot att jag sa min åsikt om att Volvo S80 är en medelmåtta - och ens det, egentligen?
Vad är fel på s80? Testa proköra en först.
Hmm - S80 2,5 T - det går inte ihop med Magnus önskemål om en snål bil. Möjligen om han väljer en 1,6 DRIVe eller snäppet större diesel. Men inte 2,5 T som är mycket törstig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.