Nästa artikel
Européer väljer suvar
Nyheter

Européer väljer suvar

Publicerad 5 februari 2016 (uppdaterad 5 februari 2016)
Alltfler europeiska köpare får upp ögonen för Volvo XC60.
För första gången är biltypen störst och Volvo XC60 är bästsäljande i sin klass.
Länge har man föredragit småbilar på kontinenten. Ford Fiesta och bilar ur golfsegmentet har varit en populärt bland européerna, men nu är det suvar och crossovers som gäller. Högbyggena ökade 24 procent 2015 och med 3,2 miljoner sålda bilar har suvsegmentet nu 22,5 procents marknadsandel, enligt försäljningsstatistik som Jato Dynamics sammanställt.

20160502111209.jpg?itok=3bSkdfPL

– I likhet med övergången till SUV på den amerikanska bilmarknaden föredrar européerna tydligt dessa fordon. Fler konsumenter rör sig bort från de traditionella segmenten och MPV:er, mot suvar och crossovers. Lägre bränslepriser och det växande intresset för suvens förmåner hade ett stort inflytande på denna försäljningsboom ", säger Felipe Munoz, global bilindustrianalytiker på Jato Dynamics.

20160502110652.jpg?itok=ZqUeot69

Framförallt är det kompaktsuvar, som Nissan Qashqai, som har sålt mest i antal. Men när det gäller ökning i procent är det mellansuvsegmentet som gått framåt mest i försäljningen med +42 procent 2015. Mest sålda bil i detta segment var Volvo XC60.

20160502110632.jpg?itok=gJvGGcXo

Andra biltyper som gick framåt i Europa 2015 var sportbilar och mellanklassbilar. Lyxsedaner och MPV:er minskade sin försäljning.
 
Diskutera: Vad tycker du om att suvarna ökar i Europa?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12t • Uppdaterat: 2016-02-10 12:09
Axa

AL
Läs in dig på Maslows behovstrappa är ett tips.
Men i din värld så tycker du det är helt ok att folk konsumerar allt möjligt onödigt? För du tycker att det som behövs är ett helt fritt val? Och jag tänker hur jävla många plastlådor Tupperware behövs?
Men som sagt fundera på sopbergen.

Det verkar som att du skitnödigt orolig för dina levnadsförhållanden?

#12u • Uppdaterat: 2016-02-10 12:10
Styggavargen

AL, du tror jag är kommunist och miljöpartist. Jag är ingenjör, och röstar varken vänster eller på miljöpartiet. Jag kan inte förstå hur man tänker om man tycker SUV är bra, för hur man än vrider och vänder på det så finns det bara en fördel (knappt ens det), och det verkar vara att man sitter lite högre. Egentligen tror jag det handlar om att folk som har SUV kan se ned på de som har vanlig personbil och ingen vill vara lägre än någon annan. SUV löser egentligen väldigt få problem. Fyrhjulsdrift går att få på en vanlig personbil om det nu är så himla viktigt. SUV handlar nog mest om psykologi, tyvärr. Grannen kommer med sin nya XC60 och ler brett och känner sig "mallig", och samtidigt tänker jag "stackars människa som är grundlurad". Man hade en rymlig kombi som släppte ut mindre skit än den nya 2 tons SUV/Crossover XC60 med fyrhjulsdrift. Och här i Skåne, hur mycket fyrhjulsdrift behöver man? Jag hade inte brytt mig om det inte vore för att SUV påverkar mig negativt genom hälsa och miljö. Nu när alla följer trenden är det inte omöjligt att utsläppen ökar igen trots ny teknik. Har för mig att studier har gjorts och kurvan som pekade nedåt för utsläppen ifrån nya bilar har stannat av, vi gör inga mer miljövinster. Allt detta för en löjlig SUV trend som är så onödig och tramsig. Jag förstår att du blir upprörd och arg, det är för att du vet att jag har rätt och du har fel och du måste försvara din onödiga SUV. Du verkar inte bry dig, och tyvärr är du inte ensam... man köper sin SUV och är lycklig över det (och det skall man vara), men man tänker inte på sina medmänniskor och på miljön. När det gäller större SUV's (2,2-3 ton) så handlar det nog mer att man köper sig fri från dödsolyckor genom att låta oss andra som tänker på miljön ta hela smällen. Det är ett väldigt egoistiskt tänkande generellt. Jag tycker att man skall tänka på sig själv i första hand, men större hänsyn borde tas samtidigt...trots allt så är miljön för oss alla.

#12v • Uppdaterat: 2016-02-10 14:28
Swemba

@Styggavargen, ok men kan du då förklara varför ditt hat riktas mot just SUV och fyrhjulsdrift och inte soltak, cabbar, sedaner, coupéer, automatlådor, krocksäkerhet, ljudisolering osv .. ja i princip allt som är, eller gör att en bil är större/tyngre/lastar mindre än en Skoda Octavia? Listan måste ju kunna göras oändlig på allt som är onödigt, kan jag tycka?
Förresten, vad tycker du om människor med högt BMI? Skottpeng? En tjockis kan ju väga mer än ett awd-system ...

#12w • Uppdaterat: 2016-02-10 18:12
Axa

AL
Jag vet inte om du har missuppfattat mig men jag har aldrig pratat om centraliserad produktion.
Jag ser inga fel i att det är en reglerad marknad. Precis som livsmedelsmarknaden, kemiindustri och dess marknad osv.
Det finns de som har ett behov av arsenik men ska alla de som upplever behov av arsenik få köpa det? Nej, det tycker jag inte. Att olika marknader omfattas av regler är inte konstigt. På fordonsmarknaden i Sverige finns regler för fordonstyper och utsläpp. Så nej, jag får inte frakta hit vilken motor som helst och stoppa i en 240 för att jag behöver det. Jag får heller inte bygga en lådbil, knyta fast den bakom en långtradare och pendla till Stockholm. Hur mycket jag än behöver och tycker det finns nytta med det.

Så då om man ska knyta an till SUV-diskussionen, skulle det vara konstigt om marknaden för SUV reglerades utifrån miljöperspektiv? Dvs att miljöperspektivet övervägde den enskildes nytta och behov.

#12x • Uppdaterat: 2016-02-10 19:36
Stefan Eriksson

MVH AL, Min definition på onödig bil är när Hen köper en bil för vardagsbruk med egenskaper och funktioner som belastar miljön och där behovet inte finns. Vi är nog överens om att en SUV eller CrossOver med fyrhjulsdrift(vilket majoriteten har-annars är man inte cool) förbrukar mer bränsle än motsvarande storlek bland vanliga bilar med fram eller bakhjulsdrift. När nu en väldigt stor andel av bilägarna i Europa och fler framöver väljer att köpa dessa bilar får det onödiga konsekvenser för miljön.
Jag har full förståelse och respekt för de förhållandevis få som behöver fyrhjulsdrift och höjd markfrigång-är du en av dem? Grattis till nya bilen!
Jag tackar för mig i denna diskussion.

#12y • Uppdaterat: 2016-02-11 06:24
Skodaägare

Jag ser en mängd fördelar med min BMW X3 jämfört med min förra Skoda Superb. Bekvämare insteg, dels på grund av höjden, men även på grund av den högre taklinjen. Bättre sittposition, sitter mer upprätt i bilen. Har dessutom mycket bättre överblick över fronten på bilen vilket gör körning i trånga utrymmen mycket lättare.

#12z • Uppdaterat: 2016-02-11 11:55
wacom59

Håller med AL. Onödigt kan bara den enskilde avgöra. Att straffa viss bilar med skatter eller dylikt för att någon tycker den är onödig blir bara löjligt. Uppfyller dom gällande regler och krav så, fine.
Jag tycker själv att SUV är en onödig produkt, mitt åsikt att observera. Att det finns andra som tar till sig denna trend är upp till dom.
Att denna trend är skapad från nåt onödigt prestigeyttrande som biltillverkarna tjänar extra pengar på är en annan sak. Att stort och vräkigt är "status" fanns långt innan SUV och har inget med logik att göra. Att du har råd med dyrt och struntar i vad det kostar visar din "status" även om du inte har råd med det.
Allt fler vanliga kopierar beteende hos rika med att ödsla pengar, då lånade, för att visa "status". Där skapas trender och därför kommer SUV köparna att bli fler, för man tror att en SUV ger "status" oavsett vilket namn det är på den.
Men det vet vi ju, till slut så finns det "rätt" och "fel" SUV. Och då har man ingen status längre.

#130 • Uppdaterat: 2016-02-11 17:16
Styggavargen

Jag tillhör nog skaran som aldrig tyckt SUV var coolt, utan snarare brist på insikt vad de ställer till med. För några år sedan tyckte jag vi gick mot bra bilar, dvs våra vanligaste kombi bilar blev mycket mer bränslesnålare men tyvärr började priset på bränslet gå ned i pris och alla började istället köpa SUV. Toleransen verkar inte heller vara liten när det gäller bränsleförbrukningen, om bilen drar 0,4 eller 0,8 liter/mil verkar kvitta för de flesta. Det är synd att det blev som det blev, och nu lägger alla biltillverkarna kraft på SUV segmentet och vi kommer inte se fler nya vanliga personbilar tror jag. Vansinnet segrar tyvärr. Jag lägger också ner denna debatten. Jag inser att avtal likt "kyotoprotokollet" aldrig går att genomföra, ty människan har inte förmågan att avstå "behov" och först när det är för sent att reparerar skadorna så vaknar man upp.

#131 • Uppdaterat: 2016-02-11 19:08
Axa

AL
Jag ger upp. Du verkar inte fatta vad jag menar eftersom du papegojar om centraliserad produktion.

#132 • Uppdaterat: 2016-02-11 19:35
Pi

"En Volvo XC90 T8 med ett utsläpp om 49g/km ( eller 7g per person). "...
Tror vi på tomten också ? Skulle vilja se den XC90 som klarar detta under en lite längre färd - säg 25 mil utan laddningsuppehåll ? Och hur många promille av alla mil som en ny XC90 kör kommer att köras med 7 personer i kupén... Sago-siffror tyvärr och det tråkiga är ju att 49g/km tagits fram med den körcykel som gäller för laddhybrider och som i de allra flesta fall kommer att vara helt felaktig i verkligheten. Såvida man inte alltid nöjer sig med att köra typ 5 mil mellan laddningarna vilket jag tvivlar på att denna typ av bil gör om man skall tro tidigare utsagor om behovet av stora och säkra bilar för många tjänstemil. För det kan ju inte vara 4 mil om dan i stadstrafik som rättfärdigar detta bilval...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.