Nästa artikel
Europas bäst säljande bilar i februari
Nyheter

Europas bäst säljande bilar i februari

Publicerad 19 mars 2012 (uppdaterad 19 mars 2012)
Åtta av tio bilar på den europeiska tio-i-topp-listan backade i februari. VW Passat och – framför allt – Ford Focus gick mot strömmen.

Vi Bilägare har tidigare kunnat rapportera om den dalande bilförsäljningen i Europa. De röda siffrorna märks inte minst på topplistan över de mest sålda bilmodellerna.

Listan toppas sedvanligt, med god marginal, av Volkswagen och modellerna Golf och Polo. De tyska bästsäljarna är däremot inte förskonade från marknadens tillbakagång. Golf noterade minus 4,2 procent i februari, Polo minus 5,8 procent.

För tredjeplacerade Ford Focus är situationen en annan. Den amerikanska utmanaren i Golfklassen, som lanserades i ny upplaga i fjol, ökade försäljningen med hela 20,1 procent i februari, vilket kan jämföras med att marknaden som helhet backade 9,2 procent.

Förutom Ford Focus noterade endast Volkswagen Passat plussiffror i februari bland bilarna på tio-i-topp-listan. Passat ökade marginellt, plus 0,4 procent. Se hela topplistan genom att klicka på bilden i högerspalten här intill.

Diskutera: Vad tycker du om listan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-19 13:12
Raphael

Volkswagen går bra därför att den tyska marknaden håller ställningarna även fast övriga Europa backar. Imponerande av Ford att klättra uppåt, det visar att Ford har attraktion på många marknader och de har lyckats skapa något som flera nationaliteter gillar alltså.

De sydeuropeiska bilarna backar, för Sydeuropeerna köper färre bilar just nu. Listan visar beroendet av ens hemmamarknad. Fiat backar för att Italienska marknaden backar rejält.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-19 17:18
Thommys

Här ser man tydligt vilka modeller som det är särskilt viktigt att de har miljövänliga motorer med tanke på mängden bilar de säljer. Sänker VW förbrukningen för sina bilar, betyder mycket mer än om Fiat gör det för Europas miljö.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-19 17:19
Irvor

Att Focus går så bra kan bero på att det är en helt ny version, som dessutom hyllas av pressen.....Passat är inte så ny längre så det är imponerande att den säljer så starkt.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-19 18:46
Raphael

Jes_ - Fiat Panda är en ny modell. VW Polo är gammal. Betänk nu att nya Pandan säljer sämre än den gamla, det är det som visas i siffrorna, och detta beror på att den italienska marknaden backar så mycket. Men, om Pandan inte har varit ny så hade tappet varit ännu mer. Nya Pandan tappar alltså under 3 procent jämfört med gamla Pandan, vilket är betydligt mindre än den italienska marknaden tappar som helhet, men att Pandan ändå tappar beror på att hemmamarknaden tappar.

Den tyska marknaden håller sig stabil, medan de sydeuropeiska marknaderna tappar. Vad vi kan se är att de tyska märkena håller sina ställningar bättre, medan de sydeuropeiska tappar stort. De tyska märkena går ju bakåt på anda marknader än sin hemmamarknad, så det är den tyska marknaden som håller de tyska märkena uppe. När det gäller Polon så är den normalt en storsäljare i Sydeuropa som gillar mindre bilar, och den är den VW-modell som är mer beroende av de sydeuropeiska marknaderna än andra VW-produkter. De större VW-produkterna har sin hemmabas i Tyskland eftersom tyskarna gärna köper lite större och dyrare bilar än fransmän, italienare och spanjorer.

Och vi kan också se att de produkter som håller VW uppe, är just de som är stora på den tyska marknaden.

Följaktligen får jag anse min tes bevisad.

Den modell som bryter ut och går mot strömmen, det är Focus. Och den gör det därför att den är ny och för att Ford har lyckats möta flera kundkretsers önskemål i en modell, samtidigt som Ford är ett amerikanskt märke och inte ett tyskt även om Ford Europa har sin bas i Tyskland.

Ford är stora i England och Ford Europa har traditionellt haft stort inflytande på den engelska marknaden. Till för rätt nyligen hade Ford en stor produktion i England och fortfarande har de en utvecklingsavdelning där.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-19 20:07
Jowa

Skiljer sig mycket från den svenska bästsäljarlistan. Här ska det vara stort dyrt så att det impar på grannen. Verkar som våra europeiska grannar köper mer med hjärnan.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-19 21:09
Jordnära

Jag har hört att många tyskar tycker att tyska Ford inte är riktigt tyska utan har en amerikansk stämpel, nåt som katten släpat in. Delvis drabbar det också Opel, men Adam Opel var ändå i sig tysk. Allt detta har alltid gynnat folkvagnarna som är så tyska det kan bli. Det finns alltså nyanser i lokalpatriotism.
I frankrike åker socialisterna Renault och borgarna Pegga/Cittra, en annan typ av nyanser.
Tyska arbetare köper en spis från Bosch medan tjänstemännen köper en exakt likadan spis från Siemens, tillverkad på samma lina.
Bilval hadlar bara till en del om teknik och kvalitet. Det är mycket fördomar och känslor också, vilket irriterar en sann konstruktör.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-19 21:21
king of the road

Förra månaden var skoda octavia på tio topplistan i europa...går som tåget...

#8 • Uppdaterat: 2012-03-19 23:40
MrKreosot

Jowa. Ja eller kanske med plånboken. Det är bara att kolla in Bil Sweden's statistik på fördelningen mellan fysiska och juridiska personer. När någon annan står för risken då är det enkelt att åka stort och tysk (ja Volvo ligger inte långt efter).
Till exempel så skulle det vara mycket intressant att veta hur många Passat CC som sålts till privatpersoner.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-20 14:07
Omberg (ej verifierad)

Vilken motor har Focusbilarna som säljer bäst? skulle gissa att etanolen börja vinna på bensinen nu, eller kanske även på dieseln.

#a • Uppdaterat: 2012-03-20 14:20
Mistro

Det är MYCKET tyst runt Etanolen just nu trots dess fördelaktiga pris.
Många fabrikat säljer inte ens Etanolversioner mer så man kan ju undra om de kommer att dö ut helt på sikt?

Har tyckt att Etanolen har varit fördelaktig att köra på men har nu bytt till Diesel igen,trots allt snack om att bränslet kommer att bli dyrare och svindyra rep m.m
Dieselbilen har ju som bekant egenskaper som är svåra att bortse ifrån så i mitt fall var det andra aspekter som avgjorde denna gången.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.