Bilindustrin i Europa går en tuff framtid till mötes, det kan utläsas från den färska försäljningsstatistiken från branschorganisationen Acea. Totalt registrerades 923 381 bilar under februari, ett tapp på 9,2 procent och den största nedgången sedan oktober 2010.
Försäljningen minskade på alla stora marknader utom Tyskland, där det såldes lika många bilar som i fjol. Frankrike och Italien backade med 20,5 respektive 17,8 procent och tog med sig tillverkarna som är starkt beroende av de länderna i fallet.
Renault minskade med hela 27,3 procent, Peugeot med 20,5 procent och Citroën med 11,7 procent. Fiat tappade 18,3 procent. Men inte heller Volvo klarade sig undan en nedgång i februari: minus 6,1 procent.
Månadens vinnare var i stället: Chevrolet (+17,3 %), Lancia (+3,1 %), Jeep (+58,1 %), Mini (+13,5), Mercedes (+6,8 %), Lexus (+72 %), Hyundai (+6,1 %), Kia (+31,4 %), Land Rover (+69,8 %), Jaguar (+7,5 %) samt Volkswagen-koncernens lyxbilsmärken Bentley, Bugatti och Lamborghini (+148,1 %).
Klicka här för att se statistik för samtliga biltillverkare.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken för februari?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant att så många dyra märken går framåt.
Jeep, Mercedes, Lexus, Land Rover, Jaguar och Bentley...
Rikt folk har alltid pengar?
Den ekonomiska krisen får vanligt folk se över sina tillgångar mer.
Intressant att notera att de koreanska tillverkarna går framåt, lågprisbilarna alltså.
Märkena som hamnar mellan, de som varken är lyxbilar eller lågprisbilar, de minskar. Vi ser en ökad differens på marknaden.
Sen är det nog så viktigt att tjäna något på bilarna man säljer, och dyra bilar ger högre vinster ser man här.
http://money.cnn.com/galleries/2011/autos/1111/gallery.most_profitable_cars/index.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.