Nästa artikel
Euro6-bilar släpper ut för mycket kväve
Nyheter

Euro6-bilar släpper ut för mycket kväve

Publicerad 25 november 2014 (uppdaterad 25 november 2014)
Bilar som klassats efter Euro6-standard släpper ut för mycket kväveoxider i verklig trafik enligt ny studie.
För mycket kväve i luften är en risk för både miljö och hälsa. Nu visar en ny rapport att moderna Euro6-klassade bilar inte lever upp till standarden när de körs i verklig trafik.
För mycket kväve i miljön kan medföra hälsorisker som nedsatt funktion av lungorna och ökad inflamationsrisk i luftvägarna. Från och med i september 2014 måste alla nya dieselbilar som säljs i Europa vara klassade efter Euro6-standarden vars funktion bland annat är att komma till rätta med utsläppen av kväveoxider.
 
Men den icke vinstdrivande organisationen The International Council on Clean Transportation (ICCP) säger sig nu kunna visa att Euro6-bilarna inte håller måttet i verklig trafik. De har sammanställt data från 15 Euro6-klassade dieselbilar från sex olika tillverkare. Efter 6 400 körda kilometer var slutsatsen att bilarna i snitt släppte ut sju gånger mer kväveoxider i luften än vad som är tillåtet inom Euro6-standarden.
 
Av de 15 bilarna låg endast en på strikt Euro6-nivå när bilarna kördes under verkliga förhållanden med uppförsbackar, påfartsaccelerationer och starter från stillastående. Flertalet av bilarna höll sig dock inom rimliga, om än överskidande, nivåer av kväveoxidutsläpp medan några stack iväg med så mycket som cirka 20 gånger högre utsläpp.
 
Det finns i dag i huvudsak tre olika metoder för att minska utsläppen av kväve hos dieselbilar: Återcirkulering av avgaser (EGR), Selektiv katalytisk rening (SCR) och kemiska kvävefällor (LNT). Rapporten från ICCT visar att samtliga metoder kan ge tillfredställande resultat bara de kalibreras efter verkliga förhållanden och inte enbart efter nuvarande testcykeln.
 
Data från bilarna som körts i Europa har bland annat tagits fram av en intressegrupp inom Europa kommissionen som vill se en mer verklighetsförankrad utsläppsmätning för fordon. Informationen om bilarna som körts i Amerika kom från en mätningskampanj som sponsrats av ICCP.
 
Diskutera: Vad är viktigast: Låg förbrukning eller renare avgaser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-25 12:22
Simon no1

Snart dags att förbjuda diesel !

#2 • Uppdaterat: 2014-11-25 12:48
Hanzzon

I snitt 7 gånger högre utsläpp än deklarerat hos de dieselar som testas, ändå räknar man inte med dieselvärmarens utsläpp i sitt eget helt orenade raka avgasrör som jag förstår det, det borde även det ingå i "verkliga utsläpp" hos de dieselbilar som original-utrustats med dieselvärmare för att få upp motortemperaturen i vårt nordiska klimat.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-25 13:19
Havsfidran

Jag vill Veta vilken bil med vilken dieselmotor som blev Godkänd!

#4 • Uppdaterat: 2014-11-25 13:29
Styggavargen

Svaret här är, både lägre förbrukning och renare avgaser. Lägre förbrukning görs genom teknikutveckling och sluta upp med att bygga SUV och extra tunga fordon i onödan. Kanske dags att tvinga biltillverkarna att minska vikten på fordon? Varför skall vi ha bilar som väger över 2 ton till en vanlig familj som behöver transportera 5-7 personer? Peugeot och Skoda/Audi har tagit fram modeller som väger mindre. Minskad vikt och lägre luftmotstånd säker både förbrukning och utsläppen. Idag går utvecklingen delvis åt fel håll då vi bygger bilar med högre luftmotstånd, fyrhjulsdrift, 7 säten och en massa annat som egentligen är onödiga attribut, tänker närmast på SUV trenden som pågår för fullt. Varför verkar alla tycka denna utvecklingen är bra? Är det en stor Toyota Landcruiser som skall bli nya familjebilen, eller en BMW X5 eller linkande?.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-25 13:50
Raphael

Låg förbrukning och rena utsläpp är självfallet det som gäller. En optimering för EU:s körcykel leder inte alltid till låg förbrukning i verkligheten, men som tidigare har sagts här på Vi Bilägare det är att PSA-gruppen är bästa europé på låg förbrukning ute i trafik, och de som låg sämst till var de tyska tillverkarna - framförallt Mercedes, BMW och VW-gruppen, men även GM Europe (Opel). Mellan dessa ytterligheter placerade sig Fiat-gruppen och Renault. Det är även känt att det är de tyska tillverkarna som är mest motsträviga till en ny körcykel som bättre speglar verkliga förhållanden, och det beror givetvis på att det är de som har mest att förlora på det.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-25 13:51
1storstark

Design, ljudnivå i kupén, komfort. prestanda, säkerhet, pris. Sedan börjar man fundera på förbrukning och utsläpp. Förresten, jag glömde skriva, antalet mugghållare,som naturligtvis också kommer före.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-25 13:51
Tjalle

Det är o-bra att bilarna släpper ut mycket mer kväveoxid vid verklig körning än vid provtillfället.

Ansvaret får delas mellan ansvariga myndigheter (dålig provmetod?) och o-ansvariga tillverkare, som tillåter värdena att skena utanför provcykeln.

Däremot är påståendet :"inte lever upp till standarden" felaktigt, då man klarar standardprovet.

Scania har uppgett att dom satsade SEK 3 miljarder för att anpassa sina motorer till Euro 6 .

Jag har, tyvärr, ingen uppfattning om hur stor del av kväveoxiden som finns i luften, som kommer från dieselmotorer.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-25 14:01
Havsfidran

Tror fortfarande att en Volvo v60 med manuell växellåda och den Nya d4 motorn är bland den mest renade dieselmotorn som finns nu. Eukörcykeln är gjord i laboratorium. V60 lyckades någon förare köra långdistans med den förbrukning som det skulle vara. Kommer inte ihåg artikeln nu var jag läste det.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-25 14:41
McTar

Det finns väl ingen som tycker att diesel är ett bränsle för framtiden ändå. Biogas, vätgas och elbilar måste få bättre förutsättningar, så de kommer ut på marknaden till billigare pris.
Vad jag förstått så är några svenska tillverkar långt framme med att kunna masstillverka bränsleceller som kommer att kunna tillverkas till riktigt billig peng. Först då när det sker kommer den "riktiga" omställningen.

#a • Uppdaterat: 2014-11-25 14:59
PREVIA

Biltillverkarna sänker inte sina CO2 utsläpp längre nu när man blivit skickligare på att lura körcykeln vilket säkert är billigare. Att sedan dieselbränslet kräver 20% mer energi för att producera vilket man inte mäter när man jämför dieselbilar och bilar som går på bensin gör inte saken bättre. Går att läsa här.
http://blog.ucsusa.org/diesel-vs-hybrid-cost-benefits-410

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.