Euro NCAP som vanligtvis testar krocksäkerheten i personbilar lanserar nu ett nytt testprogram för tunga lastbilar. De utgör en stor del av all trafik på vägarna och därför är det också relevant att testa dem, enligt organisationen.
Det som testas i första omgången är lastbilarnas sikt och säkerhetssystem som enligt Trafikverket kan rädda sju liv per år bara i Sverige. Det handlar bland annat om assistanssystem och autobroms.
– För företag som upphandlar lastbilar eller transporter rekommenderar vi att ställa krav på en lägstanivå på fyra av fem stjärnor och den skulle kunnas höjas successivt, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.
Volvo deltog med två lastbilar som båda får toppbetyget fem stjärnor. Trots sin storlek fick båda modellerna beröm för bra sikt och assistanssystem som presterade utmärkt.
Konkurrenten Scania uppnådde tre stjärnor med R-serien och fyra stjärnor för G-serien. I R-serien fungerade assistanssystemen generellt sett bra, men de kostar extra. Även sikten kunde vara bättre.
Sämst gick det för Iveco som inte ville ställa upp med senaste generationen av lastbilen S-Way för test. Euro NCAP valde därför att testa den generation som säljs nu. Förutom dålig sikt fick den kritik för att flera assistanssystem saknas och slutbetyget blir därför bara en av fem stjärnor.
- DAF XF: 3/5
- Iveco S-Way: 1/5
- Man TGX: 3/5
- Mercedes Actros L: 3/5
- Renault T: 4/5
- Scania R-serie: 3/5
- Scania G-serie: 4/5
- Volvo FH Aero: 5/5
- Volvo FM: 5/5
Källa: Euro NCAP
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.