Det rullar allt fler tunga lastbilar på vägarna. Transporterna genom Sverige har ökat med 30 procent på 20 år – men säkerhetsutvecklingen i lastbilarna har inte alls varit lika snabb.
Det uppger Trafikverkets måldirektör Maria Krafft i en intervju med SVT.
– Det är jättesvårt att överleva en möteskollision med en lastbil och vi kommer inte hinna ändra om infrastrukturen i närtid, säger hon.
Lastbilar är numera involverade i över hälften av alla dödliga mötesolyckor. Tidigare i veckan omkom fem personer i en frontalkrock utanför Skara efter en frontalkrock med en lastbil.
”Det är jättesvårt att överleva en möteskollision med en lastbil”
Nya EU-regler skulle kunna tillåta en deformationszon framför lastbilen som minskar risken för andra trafikanter att omkomma vid en olycka. Det är något som Trafikverket testar.
– Tung trafik kommer allt mer i blickfånget för att fler av alla kollisioner andelsmässigt har med tung trafik att göra, säger Maria Krafft.
Redan 2008 publicerade dåvarande Vägverket en rapport som visade att många av de dödsolyckor som inträffar med tung trafik skulle kunna undvikas. Det kan till exempel handla om så kallad mittseparering för att skilja vägbanorna åt och räfflor i vägbanan.
Sidokollisioner i mötesolyckor och korsningar på landsvägar är dock svårare att förebygga, enligt rapporten.
Uppdatering 24/8: Vi har ändrat rubriken på artikeln för att bättre spegla innehållet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 1 september 2023 Antalet olyckor beror också…
- 24 augusti 2023 Busso skrev: Rubriken säger…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.