Ionity-laddarna är kraftfulla, men det är fortfarande för glest mellan dem.
Det är för svårt att resa genom EU med en elbil. Det slår Europeiska Revisionsrätten fast i en ny rapport.
Europeiska Revisionsrätten, som bland annat har till uppgift att granska och följa upp hur EU-pengar används, är inte nöjda med hur laddinfrastrukturen ser ut i Europa.
Efter en granskning av hur effektivt EU-kommisionens stöd till ett offentligt nätverk av laddstationer för elbilar har varit har man kommit fram till att det inte är bra nog.
Trots vissa framgångar, som att det finns en europeisk standard för laddkontakter och kablar, är det fortfarande för många hinder på vägen för elbilisten. ”Tillgängligheten på laddstationer varierar mellan olika länder, betalsystemen lever inte upp till kraven och det finns för dåligt med information för användarna”, skriver Revisionsrätten.
Enligt ”Green Deal”-initiativet om ett klimatneutralt Europa till år 2050 ska det finnas en miljon laddpunkter i EU år 2025. Det är fortfarande en lång väg bort och det saknas en övergripande plan för hur målen ska nås, skriver de vidare.
Efter en granskning av hur effektivt EU-kommisionens stöd till ett offentligt nätverk av laddstationer för elbilar har varit har man kommit fram till att det inte är bra nog.
Trots vissa framgångar, som att det finns en europeisk standard för laddkontakter och kablar, är det fortfarande för många hinder på vägen för elbilisten. ”Tillgängligheten på laddstationer varierar mellan olika länder, betalsystemen lever inte upp till kraven och det finns för dåligt med information för användarna”, skriver Revisionsrätten.
Enligt ”Green Deal”-initiativet om ett klimatneutralt Europa till år 2050 ska det finnas en miljon laddpunkter i EU år 2025. Det är fortfarande en lång väg bort och det saknas en övergripande plan för hur målen ska nås, skriver de vidare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.