"Enligt bilförsäljaren kan laddhybriden laddas direkt i ett vanligt vägguttag med 16 A säkring. Är detta ett bra alternativ?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har en fråga angående laddning av en laddhybrid. Jag planerar att köpa en Mercedes B250 E årsmodell 2021 (batteri 15,6 kWh). Jag bor i en villa som är byggd år 2007, med nytt elsystem och med 20 A huvudsäkring. Enligt bilförsäljaren kan bilen laddas direkt i ett vanligt vägguttag med 16 A säkring. Är detta ett bra alternativ? Skall man ha 1 fas eller 3 fas laddare.
G Ekegren
Svar:
Den här diskussionen har uppstått först när elbilar blivit mer vanliga. Och det beror på att ”vanliga vägguttag” med 10-16 A säkring sällan belastas med så stor ström och under så lång tid som när en laddhybrid eller elbil kopplas upp till elnätet. Uttaget, ledningen och säkringen, ska ju klara det den är avsäkrad för. Här är Elsäkerhetsverkets råd om laddning: ”Laddning av ett elfordon innebär ofta att man har ett större energiuttag under en längre tid än vad som man normalt har haft ur sitt elnät. Det är därför viktigt att man säkerställer att hela elinstallationen som kommer att ingå i laddningen klarar av dessa belastningar. Låt därför en elinstallatör kontrollera att anläggningen är rätt dimensionerad och att ingående delar inte är slitna eller trasiga. När ni i nästa skede börjat ladda elfordon är det viktigt att ni kontinuerligt kontrollerar er elanläggning och då speciellt kontakter och anslutningskomponenter. Slitna och trasiga komponenter kan orsaka varmgång och i värsta fall brand. För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet.” För mig framstår en laddbox installerad av behörig personal och helst på väggens utsida eller på laddstolpe som ett säkrare alternativ.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Har en fråga angående laddning av en laddhybrid. Jag planerar att köpa en Mercedes B250 E årsmodell 2021 (batteri 15,6 kWh). Jag bor i en villa som är byggd år 2007, med nytt elsystem och med 20 A huvudsäkring. Enligt bilförsäljaren kan bilen laddas direkt i ett vanligt vägguttag med 16 A säkring. Är detta ett bra alternativ? Skall man ha 1 fas eller 3 fas laddare.
G Ekegren
Svar:
Den här diskussionen har uppstått först när elbilar blivit mer vanliga. Och det beror på att ”vanliga vägguttag” med 10-16 A säkring sällan belastas med så stor ström och under så lång tid som när en laddhybrid eller elbil kopplas upp till elnätet. Uttaget, ledningen och säkringen, ska ju klara det den är avsäkrad för. Här är Elsäkerhetsverkets råd om laddning: ”Laddning av ett elfordon innebär ofta att man har ett större energiuttag under en längre tid än vad som man normalt har haft ur sitt elnät. Det är därför viktigt att man säkerställer att hela elinstallationen som kommer att ingå i laddningen klarar av dessa belastningar. Låt därför en elinstallatör kontrollera att anläggningen är rätt dimensionerad och att ingående delar inte är slitna eller trasiga. När ni i nästa skede börjat ladda elfordon är det viktigt att ni kontinuerligt kontrollerar er elanläggning och då speciellt kontakter och anslutningskomponenter. Slitna och trasiga komponenter kan orsaka varmgång och i värsta fall brand. För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet.” För mig framstår en laddbox installerad av behörig personal och helst på väggens utsida eller på laddstolpe som ett säkrare alternativ.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.