
Biltillverkarna har länge klagat på att EU:s allt tuffare utsläppsmål är svåra att nå. Nu ser det ut som att EU-kommissionen kommer ge efter för bilindustrins lobbyverksamhet.
Utsläppsmålen står fast, men biltillverkarna får ytterligare några år på sig att klara dem. Det innebär att koldioxidmålen behöver klaras senast 2027.
Det är de samlade, genomsnittliga utsläppen under perioden 2025–2027 som räknas. Förslaget behöver godkännas av EU-parlamentet.
– Biltillverkarna måste klara målen, men det innebär mer andrum för bilindustrin, sa Ursula von der Leyen, Europeiska kommissionens ordförande, under en presskonferens.
”De måste klara målen, men det innebär mer andrum för bilindustrin”

Volvo Cars har tidigare gått ut och sagt att företag som redan gjort stora investeringar i att ställa om till elbilar och laddhybrider inte bör missgynnas om reglerna skärps.
– De här målen sattes upp för flera år sedan och gav bilindustrin den tid som behövdes för att förbereda sig, har Volvo Cars-chefen Jim Rowan sagt.
Även organisationen Transport & Environment kritiserar förslaget och kallar det ”en gåva till bilindustrin utan krav på motprestation”.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.