Nästa artikel
Etanolbilen gör comeback – Ford satsar på E85
Nyheter

Etanolbilen gör comeback – Ford satsar på E85

Publicerad 8 april 2019 (uppdaterad 8 april 2019)
Ford Kuga Ecoboost E85 försvarar etanolens ställningar.
För första gången på ett år finns en ny etanolbil till salu i Sverige. Ford gör en nysatsning på E85.
Våren 2018 meddelade Volkswagen att modellen Golf Multifuel utgår ur sortimentet och därmed försvann den sista etanolbilen som såldes i Sverige.

Mycket talade för att bränslet som med politiskt stöd gjorde succé i mitten av 2000-talet – toppåret 2008 såldes nästan 60 000 etanolbilar – sjöng på sista versen.

Men nu gör E85-bilen comeback. Ford tror på en renässans och lanserar en etanolversion av mellanstora suven Kuga. Fler modeller ska vara på väg.

Bilens bensinmotor på 1,5 liter och 150 hästkrafter anpassas för etanoldrift redan i fabrik. Motorn är flexifuel och kan alltså även drivas av bensin.

Ford påpekar att problemet med höga sulfatnivåer i etanolen inte finns längre och dagens bränslepriser och skatteregler innebär lägre kostnader för en E85-bil.

Märkets svenska informationschef Erik Lindham hoppas att satsningen kan ge ringar på vattnet.

– Vi hoppas att fler märken ska följa efter oss, säger han.

Diskutera: Vad tror du om Fords satsning på etanolbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-08 10:33
Styggavargen

Hmm..1,2-1,5 liter per mil...är det en så bra idé?

#2 • Uppdaterat: 2019-04-08 10:39
saabnisse

Helt riktigt med Fords satsning, man har ju lång erfarenhet av etanoldrift.
Jag har själv kört mycket på E85 i olika bilar utan några problem, men för mig krävs det en skillnad på 4:-/litern innan det blir billigare än med bensin om man nu inte tänker på miljöaspekterna.
Jo helt utan problem har det inte varit, en första tankning i en bil som gått 20000 mil resulterade i ett läckande bränslefilter, upprostat där etanolen löste vaxlagret, men det var enkelt att byta.
En kompis har kört en 9-5 enbart på E85 sedan 2005, 17000 mil nu och en annan en Focus sedan 2009. De skulle givetvis inte fortsätta med E85 om de haft något trassel.
Givetvis gäller det att byta olja oftare än med bensin, ingen av dom kör mer än 1500 mil mellan byten, men det tycker jag att man inte ska göra oavsett bränsle.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-08 10:45
saabnisse

@ Styggavargen, riktigt, förbrukningen ökar med ca 30% så har man problem att tanka ska man ju inte välja E85, men jag tänker på att jag sparar 1:50/mil av skattade pengar så jag tankar gärna lite oftare.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-08 10:58
K_Klabbe

Spännande! Hoppas att de får sälja tillräckligt många så att det iaf finns avsättning för den inhemskt producerade etanolen.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-08 10:59
ToRy

Är det den nuvarande eller kommande Kuga det handlar om? Eller båda?

#6 • Uppdaterat: 2019-04-08 11:08
L. Mäkinen

Det börjar bli några dagar sen en kollega skaffade en Ford Taurus etanol så nog har Ford erfarenheter av bränslet. Jag har dock inget sug efter att åka till macken oftare än nån gång i månaden.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-08 12:39
mso 1000

Kuga med etanol!!
Den lär väl dra minst 1,6 liter milen.
Dom tidigare kuga dieslarna låg väl på ca 0,75-0,85.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-08 12:52
pinjong

Kuga ska väl ersättas snart? Annars är det väl det smartaste man kan göra, att satsa på förnybart.

#9 • Uppdaterat: 2019-04-08 12:57
Gäst (ej verifierad)

Bra Ford!

Etanol är ett vettigt alternativ och jag hoppas att den får en renässans.

#a • Uppdaterat: 2019-04-08 13:01
saabnisse

@mso 1000, Kuga 150hk Ecoboost tar ca 0,8l bensin/mil och det medför 1,0-1,1 l E85/mil.
Men om man har blyfot och utnyttjar den högre effekt man får kan det säkert stiga mer.
Sedan kan du inte direkt jämföra med diesel, det är ju helt andra motorer och diesel har ju högre energiinnehåll även jämfört med bensin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.