Motormännen har undersökt om trafikanter i 14 kommuner verkligen stannar där det är stopplikt. 4 672 observationer ingår i undersökningen och resulatet är nedslående.
Andelen privatbilister som inte stannade var 33 procent, men den grupp som utmärkte sig var taxiförare, hela 47 procent av taxichaufförerna struntade i stopplikten.
Erik Kjellin är trafiksäkerhetsansvarig vid Motormännen:
– Det här är ett mycket dåligt resultat. Förare som inte följer stopplikten får en sämre uppsyn över trafiken och riskerar sin egen och andras säkerhet. Att inte stanna vid stopplikt är ofta bara ett av flera tecken på bristande respekt för trafikreglerna.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Taxi: 47 %
Personbil: 33 %
Lastbil: 32 %
Motorcykel: 22 %
Buss: 19 %
Genomsnitt: 32 %
Källa: Motormännen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det förvånar mig att det var så stor andel bilister, jag trodde att det bara var cyklister som passerade stoppskyltar utan att stanna, men det är klart, de behöver ju inte följa några trafikregler.
Förvånande hög procent men många anser sig nog ha stannat men i realiteten så står de nog inte helt stilla utan har lite rull ändå innan de kör ut.
Att just Taxi-förare syndar mest är dock ingen överraskning. Förr körde de oftast bra även om de gasade rätt hårt. Numer verkar de flesta ha fått sina taxi-leg via nån obskyr rysk webb-sajt för 100 euro.
En hel del stoppskyltar kan bytas ut mot lämna-företrädeskyltar.
Nu är detta inte svartvitt, ofta är det stopplikt trots mycket god sikt och låga hastigheter, och om man nu stannar precis, eller rullar med 1 km/h spelar ingen roll för trafiksäkerheten.
Känns ganska onödigt att stanna när man i flera sekunder har sett att man är helt ensam.
Å andra sidan skulle jag aldrig tumma när det är mycket trafik, svårt att se, eller "bökig" korsning.
Jag kom att tänka på damen som stannade vid stoppmärket, men ändå fick böter.
Det var en meter kvar till stopplinjen!
Den nitiske konstapeln hade fått mycket att göra om han stått kvar vid märket.
Leif Larsson, många skyltar har bytts mot väjningsplikt, men det fungerar ofta dåligt, tydligen finns det de som tror att väjningsplikt är det samma som företrädesrätt och då håller man på högerregeln!
hultarn, hur tror du Tusse Batong reagerat på ditt förslag?
saabnisse: Tusse Batong tycker mycket om det jag skrev, det kan bli många feta böter....
Vissa av dem drar sig inte för att stärka statskassan om bilföraren rullat det minsta, oavsett om det på något sätt påverkat siuationen.
För, en bra utfart med hundratals meters sikt, man kan klart se att det inte finns en bil i närheten, då kan det ju vara så att bilen inte stannas helt. Men, även 0,01 km/h är bötesgrundande. Ingen diskussion.
Kan tillägga en intressant sak på tal om att stanna.
I Sydafrika är det tillåtet att köra mot rött ljus om det kan ske utan fara, men det gäller bara mellan 18-06 och enbart för kvinnor. Detta på grund av överfallsrisken. Otäcka förhållanden där.
Ja, sen har ju USA sin smarta regel om att svänga till höger vid rött ljus, vilket gäller båda kön...
Sorry för OT.
Trafikregler och lagar är väl bara en sorts rekommendationer?
Jag vet inte om någon märkt det men det finns en del som inte blinkar när man borde typ när man ska svänga i en korsning, eller byta fil. Jag kan ha sett fel förstås...
Vi har alldeles för många stopplikter i det här landet. Lämna företräde är mera trafiksäkert och mera miljövänligt.
Många bilister kör ut direkt efter stopp utan att kunna anpassa sig till övrig trafik. Verkar inte veta hur gaspedalen fungerar, kanske är det samma människor som inte har fungerande blinkers!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.