Höjningen av elbilsbonusen till 70 000 kr har satt rejäl fart på registreringarna av nya elbilar på den svenska marknaden. I april månad stod Volkswagen ID 4 högst upp på listan över de mest registrerade bilarna, enligt nya siffror från Bil Sweden.
Även ute i Europa är trenden tydlig. Kurovna pekar uppåt för laddbara bilar.
Tack vare kraftiga subventioner har Tyskland blivit ett viktigt land för biltillverkarna att sälja laddbara bilar i. På så sätt kan tillverkarna sänka sina genomsnittliga koldioxidutsläpp och komma undan utsläppsböter.
Även Sverige spelar en allt viktigare roll i den omställningen, enligt analytikern Matthias Schmidt. Hans senaste rapport visar att Sverige är med i toppen när det gäller marknadsandelen för elbilar och laddhybrider i Europa på nästan 36 procent under årets första kvartal. Under samma period har dessutom fler laddbara bilar bilar registrerats i Sverige än i elbilslandet Norge.
Det är dock viktigt att komma ihåg att siffrorna alltså gäller registrerade bilar och inte sålda bilar. Stora förändringar som exempelvis bonus/malus-systemets höjda elbilsbonus, som infördes den 1 april, påverkar alltid registreringssiffrorna och det återstår att se hur siffrorna för resten av året kommer se ut.
Under första kvartalet registrerades fler laddbilar i Sverige än Norge
Den stora ökningen för laddbara bilar i Sverige under mars månad berodde till viss del på att många laddhybrider registrerades innan den 1 april, då laddhybridernas bonus sjönk.
När det gäller elbilar är efterfrågan störst på suvar och crossovermodeller. Men de tyska subventionerna gynnar främst billigare elbilar, så där var småbilen e-Up populärast under första kvartalet. Inom hela EU är dock Tesla största elbilsmärket.
Läs också: Stark uppgång för elbilar efter bonushöjning
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.